Maškare va Studenimu
Kuliko jast pametin vavik su bile maškare. Ja baš i nisan jako voliv pohajat š njimi, ali ipak san kadikad šav po selu. Zmišjan se jedanput, vaja tamo dvajsetih lit, da nan je tribav sost na mih Jure Škohov. Ali mu je žena dočula da će ga popejivat va kasunu pa mu ni pustila.
- Neće moj Jure živ va kasun.
- Pa, dobro, teto. Nećemo ga stavit va kasun nigo va sanduk.
- A tako već more.
I takovih smišic je kuliko god ćeš va maškarah. Zato vaja judi i redu va nje. Da malo pozabe na brige.
Nigdi od trejsetih se za Pust počelo sost na harmoniku i bubanj, kot i danas. Šlo se va saku kuću kadi su vrata bila otprta. Niki ni voliv da mu maškare pridu ali se reklo da tužna mu sreća kamo neće ni maškare. Zasoplo se, zaplesalo, a zadnji ples se storiv za gospodaricu ki se zvav «za repu». Zotin se zaželilo dobro lito. Jako san se veseliv kad bi maškare knan prišle. Zasopli bi mi na srid Ravni šetepaše pa bin z kakovu mladu zaplesav. Va košić bi gospodarica maškaran stavila kakov komad špeha, morda i ku klobasicu, par jaj pak se šlo daje. Niki bi dav i kakov solad, ali malo je bilo takovih. Zato se moralo domislit kako prit do sovdi za pijaču. Tako su, mislin, 1950. lita Stankota Fapčeviga va oštariji stavili va kaselu i okoli važgali sviće. Ki god ga je tev videt je morav dat 10 dinari, tako da su maškare brzo nabrale sovde za pijaču. Samo nebo je granica njihove domišjatije.
Već zdavna se zna put kuda će maškare po selu pasat. Iz oštarije se gre Na vrh pa nazad prik Ravni prama Lazaretu. Ototu bi se šlo Puligradišće pa nazad. Skrenilo se Marajcon, obašlo još te kuće, i finilo nazad va oštariji.
Pred rat, pa i malo za njin, ni se baš posebi parićivalo za maškare nigo bi se obuklo ča je je. Očrnilo bi se po obrazi i šlo pohajat. Kašnje se počelo gledat na robu. Nigdi, me par 56. su se maškare obukle va drese od nogometniga kluba, ki je biv va seli. Proleter mu je bilo ime. Dresi su bili črjeni, onako na V okoli vrata, z koleton. Na te drese se stavilo cute po rukavih i prsi. Na brageše, kakove je ki imev, se znalo po švu zašit trake ili isto cute. Nigdi šezdesete su feštari bili obučeni va škure brageše i šaru stomanju od fruštanja. Na glavi je bila bareta kot od žandarma, storena od kartona i obučena va robu. Va ruke bi se stavilo kakov mač i parićan si za pohajat. Komadant je biv obučen va bile brageše, bilu jaketu i bilu baretu. Po bragešah i rukavi je imev črjene trake ili cute.
Ženske, do šezdesetih, nisu šle va maškare. Od tad su se pomalo počele maškarat i poć na ples, ali ne i okoli pohajat. Va to doba je bilo moderno posudit robu va kazalištu pa poć na ples. I va Riku i Opatiju se poć pokazat. Kako su judi okoli sedandesetih već i aute imeli, pa i džipe, Mile Pikovićev, Jože Matešin i još niki su se obukli va Njemce i partizane i paradirali po Koršu.
I prvo rata se šlo okoli, va druga mista, po Kastavšćini i Gromišćini, a potla rata i va Klano i Lisac. I njihove maškare su prihajale knan va selo. Jast nis nigdar biv okoli, ali govore, pa i dandanas, kako da judi veselo dočekaju studenjske maškare, da je to za ne verovat. Obično se, kot i danas, na Gromišćinu šlo sobotu čez Jurišin. Kad bi se prišlo nigdi na pov brda zasopla bi harmonika i bubanj tako da se čuje puli Kukujani.
- Aj, Studenčići nan greju. - bi vapile Kukujanke.
I prišli su, zasopli, zaplesali pa produžili Zoretićon, Brnelićon, pa do Jelenja. Ototu bi se vrnili nazad Zoretićen kadi bi v oštariji pul Bine biv ples dok se zduralo. Prespali bi va kući šilice Jožice Studenjke ka je bila puli same oštarije. Nediju jutro bi se krenilo prik Kopice pa Saršonon. Tu bi se va školi storiv ples. Od Saršoni se šlo Marčejan kadi bi se va oštariji pul Bare, a kašnje pul Bačurkinih, soplo do kasno, pa pomalo, vrag zna ku dobu, doma prikramalo.
Evo, sad san se spametiv još neč. 1957. lita kad su maškare bile na Gromišćini, zapav je veli snig. Još je i jako puhalo tako da su bili veli zameti. Va selu su bili niki Bosanci ki su imeli konje i va šumi zvlačili drva. Par dečki se domislilo da redu z konji maškaran na Gromišćinu kako bi in pomogli prtit snig. I tako su šli z šest konji čez Jurišin. Jašuć te bosanske konjiće, prišli su do maškar pa skupa š njimi čez Kopicu doma. Jasno, prvo se ofermalo puli Saršoni i Marčeji.
Niki stariji, ki nisu već bili za kampanat okoli, bi se na brzinu, va oštariji, dogovorili pa bi kakovu predstavu storili. Zmišjan se da je Jože Kanjerov, Jaković smo ga zvali, jedanput natukal njemački šlem i va ruke staviv nikakovu pušku. Legav je na nikak muć na Ravni i ni pustiv klanjske mačkare da pasaju aš da moraju najprvo pasat naše. A kako se mladi brzo važgu to smo komać ofermali barufu. Ma siga vraga su se te maškare domislile.
Pust se, skroz tamo do šezdesetih, važigalo na Popelnicu, a sad se da torak. Običaj je da se potla tiga, va zadnje vrime, va oštariji stori večera od nabranih jaj, špeha i klobasic. Dugo vrimena se večera ni dilala va oštariji nigo po kućah, ke su imele veće kuhinje, kot na primer Banovi, Kanjeričini, Stanarovi. Ako ča ostane stori se još jedna. Ma, na večeru pridu ne samo feštari, nigo i drugi.
Na kraju bi biv red da spomenen i jude ki su najveć storili, ča se maškar tiče. Prvo rata su to bili Ive Matešin, Pave Čičeć i Ive Šinčev. Potla rata to su bili Jože Banov, Jože Fapčev, Branko Marajski i Branko Županov. Morda san koga i pozabiv, ali to je uglavno to. Jasno prez muzike maškare ne moru. Od kad se počelo sost na harmoniku sopci su bili Jože Bavdin, a kašnje i sin mu Jožić pa Ive Šebeć do danas. Na bubanj su nabijali Vlatko Škajanov i Ive Vlašeć.
Va sali se, od kad je storena, za vrime maškar plesalo. Tamo bi sopli Čičkini Vojmir, Jože i Mile i Jože Puhov. To je biv pravi ples aš su dečki lipo sopli va harmoniku, trumbetu, saksafon i bajs.
Bareta - kapa
Brageše - hlače
Cuta - ukrasna traka s resicama
Ča je je – bilo što
Fruštanj – vrsta deblje tkanine
Kasun - sanduk
Kolet - ovratnik
Koršo - Korzo
Komać - jedva
Muć – hrpa tucanika
Ototu - od tuda
Siga - svega
Šara - šarena
Šetepaše - vrsta plesa
Škure - tamne
Švo - šav
Važgat - zapaliti
Vrnit se - vratiti se