DVA TJEDNA DO OTVORENJA IZGRADNJA ZAPADNOG TRGOVAČKOG CENTRA U RIJECI DOŠLA DO SAMOG KRAJA, OSTALO JE JOŠ SAMO ZAVRŠNO OPREMANJENOVA ŠOPING MEKA
ZTC otvara 60 trgovina i čak 800 radnih mjestaNadamo se otvaranju u kolovozu. Važno je da da su trgovci unatoč teškim vremenima u ZTC-u prepoznali priliku za zaradu i normalno poslovanje iako smo sa svih strana »bombardirani« recesijskim pričama, ističe Miro Medar, direktor ZTC-a i jedan od čelnika tvrtke BOA kojoj je povjereno vođenje centra
RIJEKA » Rijeka s velikim iščekivanjem očekuje otvaranje ZTC-a, odnosno Zapadnog trgovačkog centra, sudeći prema najavljenom sadržaju sasvim sigurno nove »shoping« meke ne samo najvećeg grada sjevernog Jadrana nego i šire regije. Zdanje što je i u arhitektonskom smislu, autor je arhitekt Dario Travaš, oplemenilo taj dio Rijeke, užurbano dobiva završne konture. Unatoč ljetnim vrućinama kao i dvama kolovoškim blagdanima, s radovima se ne staje, a počelo je i opremanje te prvo punjenje trgovina. K tome, i prometna su poboljšanja u toj zoni grada evidentna. Planirano otvorenje centra najavljeno je za zadnje dane kolovoza.
Poznato je da je investitor zdanja vrijednog 50-ak milijuna eura austrijska tvrtka Universale International, a isto je tako poznato da su zakup zemljišta, kao uostalom i sama ideja, »rođeni« još krajem '90-ih godina prošlog stoljeća. No čak ni desetljeće nakon toga događalo se nije – ništa. Osim što je Europu, a nešto kasnije i Hrvatsku potresla jedna od većih recesija novijeg doba. Golema većina investicija se naglo zaustavlja, skoro se panično bježi od ma kakvih graditeljskih zahvata, ali Universale International ne odustaje već sredinom 2010. godine, poprilično hrabro kako su primijetili mnogi gospodarstvenici, kreće u izgradnju ZTC-a.
Novi brendovi
– Da, nadamo se otvaranju u kolovozu, poručuje Miro Medar, diplomirani inženjer elektrotehnike, direktor ZTC-a, ali i jedan od vodećih ljudi tvrtke BOA kojoj je Universale International povjerio vođenje novog riječkog trgovačkog centra.
Ono što je najvažnije, većina prostora u ZTC-u je iznajmljena tako da se 20-ak tisuća četvornih metara korisnog prostora ubrzano puni. Ono što posebno zanima građane su robne marke, odnosno tvrtke što dolaze u ZTC.
– Da, ističem neke koje posebno zanimaju javnost. Prije svih to je H&M, znana švedska trgovačka kuća što nudi odjeću velikog raspona namjene, a kako ističu mnogi karakterizira ju kvaliteta, postojanost i prihvatljivije cijene, nastavlja Medar.
Za H&M je također važno istaknuti kako se po prvi puta pojavljuje na širem riječkom području jer se do sada iz glavnog grada Kvarnera, ali i iz susjednih gradova i županija, do tih trgovina moralo u Zagreb, Ljubljanu ili Trst. Ono što iskusniji poznavatelji »šopinga« ističu je i dolazak njemačke tvrtke Müler što se bavi prodajom drogerije i kozmetike, zatim opet odjeća s New Yorkerom te C&A kao i Daichman koji nudi obuću. Da se u otvorenju i poslovanju ZTC-a vidi jako dobra prilika u oživljavanju recesijom zaspale trgovačke djelatnosti prepoznale su i domaće, riječke tvrtke: Plodine u ZTC-u otvaraju hipermarket, a Bitechnique će ponuditi široki asortiman kvalitetne »bijele tehnike«.
– Ne bih detaljizirao oko toga tko će se sve pojaviti u ZTC-u jer ugovore smo sklopili sa 60-ak tvrtki koje su zakupile poslovne prostore. Ono što je mnogo važnije činjenica je da su trgovci, unatoč teškim vremenima, u ZTC-u prepoznali priliku za zaradu i normalno poslovanje iako smo sa svih strana »bombardirani« recesijskim, ni najmanje poticajnim pričama, nadovezuje se Medar.
Nikom dužni
Iako je hrabrost investiranja usred krize nedvojbeno za svaku pohvalu, izgradnju ZTC-a su upravo zbog toga pratili nemali problemi.
– Suosjećam sa svakim poduzetnikom koji se ma iz koji razloga nađe u teškoj poziciji no moram ovom prigodom raščistiti neke nepravilnosti, bolje rečeno neistine što su se pojavile, pa tako plasirane i putem vašeg cijenjenog lista. Investitor, dakle Universale International nema apsolutno nikakvih dugovanja prema ma kojem subjektu što se našao u procesu izgradnje ZTC-a. Nelikvidnost što se pojavila odnos je između subjekata što su sudjelovali u procesu izgradnje i njihovih kooperanata ali do njih nije ni u kom slučaju došlo zbog mogućih problema s investitorom, rezolutan je Medar.
Vratimo li se ljepšim temama uočit ćemo da je ZTC još jedan element u pretvaranju dominantno industrijske Rijeke u grad bitno drugačijeg gospodarskog profila. Ma koliko mnogi trgovini oduzimali atribute poticajne gospodarske djelatnosti, u ZTC-u će se otvoriti do 800 radnih mjesta. Golema je to brojka, tim više zna li se da se u Rijeci skoro svakodnevno gase, ili u najmanju ruku značajno smanjuju, radna mjesta u desetljećima tradicionalnim djelatnostima.
– ZTC je, rekao bih, izrazito racionalno vođen projekt. Uz navedenu »kvadraturu« prodajnih prostora centar će imati i tisuću parkirnih mjesta ali osim nekoliko ugostiteljskih objekata, kafića i restorana s jednostavnijim jelima, neće imati ma kakve zabavne sadržaje. Izbjegavao se luksuz, otvaranje kina ili ma kakvih sličnih zabavi namijenjenih prostora, sve kako bi se steklo uvjete za jednostavnije poslovanje koje će u manjoj mjeri opterećivati cijenu zakupa ili općenito poslovanja, ističe Medar.
Modaliteti zakupa
Priupitali smo ga za modalitet naplate zakupa poslovnog prostora jer se u nekim drugim, sličnim centrima nakon pojave velike krize što je značajno smanjila promet u trgovinama upravo to iskazalo kao veliki, kod nekih čak i nepremostivi problem.
– Ne bih sad detaljizirao jer dio modaliteta zakupa poslovnog prostora ide u red poslovne tajne, no ako me pitate hoće li se visina zakupa vezivati uz promet, ističem da će biti i takvih modela. Zakup poslovnog prostora je tema što ovisi o mnogim faktorima te ju nije jednostavno prikazati no ističem da ćemo u svakom slučaju imati sluha za uvjete poslovanja zbog kojih se, ne svojom krivnjom, mogu naći naši zakupci te da ćemo za to svakako imati razumijevanja, naglašava Medar i dodaje da se nada i vjeruje kao se u ZTC-u neće događati veća fluktuacija zakupaca poslovnih prostora.
Zanimalo nas je hoće li ZTC u svojim promidžbenim aktivnostima »napasti« i područje južne Slovenije, Ilirske Bistrice, Postojne ili pak Kopra te Italije, prvenstveno šireg područja Trsta te tako pomoći daljnjoj transformaciji Rijeke u trgovački grad.
Turistička ponuda
– ZTC je trgovački centar srednjeg kapaciteta. Naše je mišljnje da će nam prvenstveni ciljani krug biti u širem riječkom području. U prvoj fazi stoga nismo razmišljali o susjednim državama mada vjerujemo kako ćemo im biti zanimljivi. Kad već govorimo o strancima, sigurni smo da ćemo posebno biti zanimljivi jednoj specifičnoj grupaciji – turistima. ZTC će svakako pomoći jačanju i širenju turističke ponude Kvarnera, a i u tom se segmentu može snažnije, barem za ljetnih mjeseci, poboljšati prodajne brojke naših zakupaca, završio je Medar.
I ma koji bio točan datum otvaranja, otvorenje ZTC-a je tu, svega neki tjedan daleko od nas. Na radost »šopingholičara« ali i svih onih građana koji znaju da se s većom konkurencijom trgovaca dobivaju – niže cijene. A to je, posebno danas kad je recesija značajno smanjila platežne mogućnosti najširih slojeva društva, od presudnog značaja. Stoga ma što kritičari bujanja »trgovačkih kvadrata« mislili, nove su to mogućnosti za zapošljavanje i povoljniju kupnju. K tome, s otvaranjem ZTC-a nestaju i zadnji elementi da se ma tko od građana Rijeke i njezinih »satelita« zbog kupovanja mora zaputiti preko granica Hrvatske. Svi oni koji se sjećaju nepreglednih kolona na talijanskim graničnim prijelazima, te počesto neugodnog, ponižavajućeg pretresanja vrećica s kupljenom robom, otvaranje ZTC-a doživljavaju tim značajnijim i na jednoj sociološkoj pa i civilizacijskoj razini.
Novi centar nije suvišan
Ono što također intrigira javnost je potreba otvaranja još jednog velikog šoping centra u Rijeci. Nemalo je onih što misle da već sada, i prije otvaranja ZTC-a na ovim prostorima ima i previše trgovačkih »kvadrata« te da je još jedan – suvišan.
– Dozvoljavam i takva razmišljanja no u široj okolici, pa tako i Zagrebu, pronalazimo savim suprotne primjere. Ma koliko je primjerice djelovalo da je otvaranje svakog novog centra u glavnom gradu Hrvatske »suvišno«, svi sasvim solidno posluju. Slični su primjeri i u nekim drugim državama. S Rijekom je priča sljedeća. Ona je središte kojem gravitira najmanje pola milijuna stanovnika. Najveći je grad na prostoru gdje se nalaze još i Rab, Senj, Krk, Crikvenica, Opatija ali i cjelokupni prostor Gorskog kotara kao i Istre koja broji više od 200 tisuća stanovnika, ističe Medar.
http://novine.novilist.hr/Default.asp?WCI=Rubrike&WCU=2859285F286328602863285A28582859285A2863287A287128632863285E285A285E2859285E285928632863286328592863S