Forum Udruge 051
Rijeka i okolica danas => Putopisi, reportaže... => Autor teme: zokxy - 27.07.2015., 19:30:59
-
TERMOELEKTRANA VLAŠKA U DOLINI RAŠE
Razvoj električne mreže na Labinštini počinje 1926., kada se uvode nova rudarska postrojenja na električni pogon, a to je omogućeno izgradnjom 50 kV dalekovoda Svetvinčenat - Štalije i trafostanice 50/10 kV Štalije.
Godina 1927. označava početak elektrifikacije kućanstava Labinštine.
Te i iduće godine Krapan, Vinež, Štrmac, Štalije i Bršica povezuju se 10 kV vodovima. Godine 1926. izgrađena je Tvornica cementa u Koromačnu, a za njezinu opskrbu električnom energijom podignuta je termoelektrana. Italija je nastojala iz Labinštine izvući što veći profit pa 1931. montira 8,5 km dugu žičaru na električni pogon za prijevoz iz Cera, a u Rapcu lučko postrojenje za utovar boksita.
Labinština 30-ih godina doživljava velik industrijski procvat: osim kopanja ugljena, boksita i proizvodnje cementa, meliorizira se dolina Raše, 1931. isušuje Čepićko jezero, grade se dva
nova naselja (Raša i Podlabin), što dovodi do povećanja potrošnje energije i posljedično do izgradnje termoelektrane Vlaška 1939. godine.
TE Vlaška, s dva turboagregata od 3,5 MV i 6,5 MV te 42 Hz, izgrađena je u dolini Raše.
Prvi rukovoditelj bio je De Sommain, a osim njega u početku su bila zaposlena četiri radnika koja su opsluživala termoelektranu. Za svako pokretanje bilo je potrebno 1.200 kilograma nafte pa se zbog štednje stavljala u pogon dva ili tri dana svakog drugog mjeseca.
Za vrijeme Drugog svjetskog rata najprije su je oštetili partizani, ne bi li onemogućili Nijemcima da je koriste, a potom je u veljači i ožujku 1945. godine na nju iz savezničkih aviona palo 26 bombi.
Popravak je počeo sredinom 1945. i, premda uz velike teškoće i česte kvarove, TE Vlaška je prve kilovate struje dala već 1946., s novim agregatom od 3,2 MW. Najviše je radila za ugljenokop, ali korištena je i kao dopunski izvor za potrebe Elektroprivrede. Pojačana je 1950. novim agregatom od 14,8 MW, koji je iduće godine stradao od udara groma pa je zamijenjen drugim od 6,5 MW, dobivenim iz reparacije. Pogon je ponovno obnovljen 1956. i bio je u funkciji još dvadeset godina, sve do 1976., kada je rashodovan. TE Vlaška ubrzo je došla u stanje jednako onom u kojem je bila po završetku Drugog svjetskog rata i još je jedno ruglo, pljuska slavnoj rudarskoj povijesti Labinštine.
Ruševne zgrade u vlasništvu su HEP-a, koji ih je svojedobno namjeravao srušiti, ali je od toga odustao jer je kanio u postojećim gabaritima izgraditi skladišta. Inspekcija za zaštitu okoliša davno je rekla da ruševne građevine predstavljaju “opasnost po život i sigurnost ljudi te prometa”, a deponij opasnost za širenje požara. Okoliš je naime zatrpan svakojakim smećem. Kako izbliza izgleda ovaj nekad uzorni i velebni pogon mogli su se uvjeriti putnici koji su išli tom cestom kada je glavna prometnica Raša - Barban bila zatvorena zbog popravka urušenog mosta.
(By Robert BURŠIĆ)
Slijedi fotogalerija ove TE u raspadu od 19.07.2015. Upozoravam one koji se ovamo žele otputiti da je bauljanje tamo opasno! :djavo :greensmile
(http://imageshack.com/a/img538/8858/z2aXV2.jpg)
Pogled na ulaz i nekadašnju rampu ... Destrukcija na svakom koraku.
(http://imageshack.com/a/img537/5141/Y0vj4n.jpg)
Lijevo iza zida postrojenja koji ide gore do nekadašnje pruge KJrapan - Štalije kojom se dopremao ugljen do luke za odvoz penje se zanimljiva kombinacija stubišta i serpentinastih rampi, još neviđen sistem do sada - barem meni. Zanimljivo!
(http://imageshack.com/a/img909/4016/XAsajA.jpg)
-
(http://imageshack.com/a/img661/1600/jifhAP.jpg)
(http://imageshack.com/a/img537/230/1JVmOM.jpg)
(http://imageshack.com/a/img538/1418/EUW8jq.jpg)
Najveća zgrada nekadašnjeg postrojenja zaista je fantastično visoka i u kasnom stadiju raspada, tako da odozgo svaki čas može doletjeti neki komad betona, ciglene ispune ili željeza ... Destrukcija je prvenstveno uzrokovana demontažom svega upotrebljivog od strane HEP-a nakon gašenja TE, te daljnjom nebrigom za taj njihov prostor.
-
(http://imageshack.com/a/img905/3769/GdS61t.jpg)
(http://imageshack.com/a/img540/7678/5NcJAZ.jpg)
(http://imageshack.com/a/img910/2603/B8tsxr.jpg)
-
(http://imageshack.com/a/img661/2792/kphBpH.jpg)
Kombinacija ovakvih dubokih rupa na podu i visokih padajućih objekata zaista je za pamćenje. Opreza nikad dosta! :301
(http://imageshack.com/a/img661/6053/lDeg25.jpg)
(http://imageshack.com/a/img538/5241/JeoC8l.jpg)
-
(http://imageshack.com/a/img905/3797/3vTA4V.jpg)
(http://imageshack.com/a/img540/8148/6D3dKT.jpg)
Idemo vani, tragom priče da je iza glavne zgrade u brdu izbušen tunel u koji je sklonjena najznačajnija oprema i transformatori TE te im saveznička bombardiranja nisu ništa mogla nauditi - pogled na zgrade TE
(http://imageshack.com/a/img537/5363/WSeiqw.jpg)
Pogled prema istoku, lijevo vidite dio nekadašnje pruge - oni stupići gore
-
(http://imageshack.com/a/img901/5420/dueiXw.jpg)
Pogled ka sjeveru konačno otkriva taj prokop ... prilično je kamufliran zelenilom u ovo doba godine, dužine je šezdesetak metara, na kraju završava okomitim oknom koje iznad sebe ima krov najgornje zgrade kompleksa (vidjet će se malo kasnije bolje), u prokop su ulazile željezničke tračnice, tako da se oprema mogla skloniti razmjerno brzo od davanja uzbune
(http://imageshack.com/a/img538/2474/X4KRMg.jpg)
(http://imageshack.com/a/img540/9191/wruSda.jpg)
-
(http://imageshack.com/a/img661/205/P2NxTk.jpg)
(http://imageshack.com/a/img538/6530/iLithW.jpg)
(http://imageshack.com/a/img538/4784/UKcq4H.jpg)
Ovo je okomito okno, koje je natkriveno krovom one najgornje zgrade, cca oko četrdesetak metara duboko ...
-
(http://imageshack.com/a/img538/2706/m4w1dA.jpg)
Još su se neki pojavili na ulazu u prokop ... a ja idem van ... :wavey
(http://imageshack.com/a/img912/3550/jRT19m.jpg)
(http://imageshack.com/a/img901/2356/Ybppvh.jpg)
Ovo je put nekadašnje rudarske željeznice ... tračnice i pragovi su davno demontirani, ostala je tek staza
-
(http://imageshack.com/a/img673/6906/lIBH9p.jpg)
Nekadašnji vijadukt nestale željeznice ... izgleda pomalo sablasno ovako ...
(http://imageshack.com/a/img540/4388/Gtdy6J.jpg)
Pogled s njega na TE ...
(http://imageshack.com/a/img912/6248/ZHl0c3.jpg)
Ova krajnja zgrada desno gore ispod sebe krije ono okomito okno prije poslikano odozdo ... nisam se verao do gore :facepalm
-
(http://imageshack.com/a/img538/987/EvSe1t.jpg)
Kućica željezničara uz nekadašnju prugu ...
(http://imageshack.com/a/img537/7870/xwPA9J.jpg)
.. io tok pruge dalje prema Bršici i Štalijama
(http://imageshack.com/a/img673/6013/OEXEHN.jpg)
Pogled sa zapada na kompleks TE Vlaška u raspadu
-
(http://imageshack.com/a/img540/7010/Rz0MuR.jpg)
Posljednji pogled na TE Vlaška sa magistralne ceste Pula - Labin, iz daljine se destrukcija baš i ne vidi, zar ne?
(http://imageshack.com/a/img673/9105/fSUhjC.jpg)
I završimo ovu reportažu još ovom zgradom separacije ugljena nevezanom uz TE, ali u istom stadiju i dijagnozi - raspad sistema!
Hvala na pažnji! :wavey
-
Dobra reportaža, sablasno mjesto...
-
postali smo reporteri : sablanog
destrukcije
devastacije
zapuštenosti
nebrige
nemara
ruševnosti
nastavi niz
-
postali smo reporteri : sablanog
destrukcije
devastacije
zapuštenosti
nebrige
nemara
ruševnosti
nastavi niz
Baš sam neki dan razmišljala o sličnoj stvari i bacila oko na prošle reportaže. U biti, veliki postotak ih je o nečemo što je nekad bilo nešto a danas nije više ništa. I zato mi se još više sviđa tvoj prijedlog o gledanju suza :palacgore
-
Slažem se sa z355kovom opservacijom ali i opet ne vidim ništa čudnog u tome. Za obići nešto što je "propalo" generalno ti ne treba ničija dozvola. Obilazili smo "nove" objekte tj u funkciji i tamo se Zoky morao potruditi :palacgore :999 da nabavi dozvole, dogovori termine sa odgovornima i sl.
Ruševine obično ili u pravilu nitko ne čuva i kada god se dogovorimo možemo ih obići, ne ovisimo o nikome.
-
postali smo reporteri : sablanog
destrukcije
devastacije
zapuštenosti
nebrige
nemara
ruševnosti
nastavi niz
Zaboravljaš na after party. Tu probavamao nove plaže, novo pivo, novi kupaći...Nastavi niz! :lol1
-
Slažem se sa z355kovom opservacijom ali i opet ne vidim ništa čudnog u tome.
Ruševine obično ili u pravilu nitko ne čuva i kada god se dogovorimo možemo ih obići, ne ovisimo o nikome.
Nije čudno i nije kritika, da se razumijemo. Samo ispada da ono što je aktualno je puno teže dostupno. A u biti nije baš tako :)
Sent from my iPhone using Tapatalk
-
UPDATE iz prošlosti:
Za Drugog svjetskog rata razaranja nisu mimoišla ni Rašku dolinu odnosno istoimeni zaljev, koji su imali velik strateški i gospodarski značaj. Pred kraj rata saveznički su avioni bombardirali termoelektranu Vlašku, koja je, koristeći raški ugljen, strujom napajala rudnik i druge potrošače. Njena je snaga iznosila deset megavata, a višak električne energije plasirao se u Italiju. Velika oštećenja sanirana su nakon rata, dijelom i opremom od ratne odštete, a ponovo je stala desetak godina kasnije zbog velikog požara. Nakon druge obnove radila je do 1965. godine, da bi šest godina kasnije proradila nova termoelektrana podno Plomina snage 120 megavata. Danas njeni ostaci izgledaju gore nego nakon napada američkih zrakoplova.
Zadnjih dana rata u povlačenju njemački vojnici uništavaju i rivu luke Bršica sa svim postrojenjima, uključujući i dizalice. Prvi brod s teretom ugljena iz te je luke otplovio već 23. srpnja 1945. godine, a kao privremeni gat do potpune obnove, koristio su potopljeni brod Italia, koji je također bio žrtva napada. Zbog mnogobrojnih mina promet Raškim zaljevom, a i Kvarnerom, bio je dosta dugo vrlo opasan, a zanimljivo je da su se ondašnji domišljati radnici za obnovu luke koristili i eksplozivom iz neeksplodiranih bombi.
-
1945