Osnovana 1947. godine s 18 brodova, dosegla veličinu od 57 brodova i preko 3000 radnika 1986. godine. Godine 1949. uključila je i Jugoslavensku slobodnu plovidbu. Tijekom 1950-ih preko dvadeset brodova dodijeljeno novoformiranim kompanijama (Splošna plovidba Piran, Jugotanker, Atlantska, Jugooceanija). Od 1992. posluje kao Croatia Line.
Zastava je plava s bijelim rombom u kojem se u sredini nalazi crvena petokraka zvijezda.
U trenutku osnivana Jugolinija je od svog osnivača vlade FNRJ dobila kao osnovna sredstva 16 brodova i to su:
LIVNO
LOŠINJ
LJUBLJANA
NERETVA
PLITVICE
PODGORA
PRENJ
PROZOR
PULJ
SPLIT
SUTJESKA
ŠIBENIK
ŠOLTA
TARA
UŽICE
ŽUŽEMBERK
Sa 31.12.1965 g. Jugolinija je imala najveći broj brodova do 1976. god., kasnije se je taj broj nešto smanjio za par brodova, ali uvijek je bio oko 50 ...
Brodovi do 1965 godAVALA
BAŠKA
BRATSTVO
CRNA GORA
DINARA
DREŽNICA
DRVAR
FRANO SUPILO
GROBNIK
HRVATSKA
IVAN MAŽURANIĆ
JESENICE
KLEK
KORANA
KOSOVO
KOSTRENA
KRALJEVICA
KRK
KUMROVEC
KVARNER
LABIN
LIKA
LOVĆEN
MAKEDONIJA
MARJAN
MATKO LAGINJA
NIKOLA TESLA
NOVI VINODOLSKI
PLATAK
PLAVNIK
POBJEDA
PRIMORJE
PULA
RADNIK
RIJEKA
RISNJAK
ROMANIJA
SARAJEVO
SKOPJE
SLOBODA
SLOVENIJA
SRBIJA
ŠIBENIK
TITOGRAD
TREBINJE
TREĆI MAJ
TREPČA
TRIGLAV
TUHOBIĆ
UČKA
ULJANIK
VELEBIT
VIS
VIŠEVICA
VOJVODINA
ZADAR
ZAGREB
Express brodoviPostojalo je 6 (7) expressa, ali nisu svi isti:
Croatia*
Koper - kasnije promijenio ime u Dubrovnik Express
Jadran
Sarajevo*
Rijeka
Zagreb*
* - BRODOVI BLIZANCI
Odlukom predsjednika Vlade FNRJ i maršala Jugoslavije Josipa Broza Tita prije 65 godina osnovane su dvije najveće riječke i hrvatske pomorske kompanije Jadrolinija i Jugolinija. Prva je još uvijek živa i vrlo vitalna s flotom od 50 brodova kojima Jadrolinija i danas uspješno povezuje hrvatsko kopno i otoke. Druga je nažalost neslavno završila u stečaju pod nazivom Croatia Line.
Povijesna odluka o osnivanju riječkih brodara potpisana je
20. siječnja 1947. godine, a u dijelu koji se tiče osnivanja Jadrolinije navodi se kako je riječ o osnivanju državnog privrednog poduzeća općeg državnog značaja pod nazivom »Jadranska linijska plovidba«, koje je pod administrativno-operativnim rukovodstvom Ministarstva pomorstva FNRJ. Dio odluke odnosi se i na početni kapital od 6,9 milijuna dinara i osnovna radna sredstva, a to je bio ukupno 41 parobrod s kojima će kompanija prevoziti robe i putnike morem. Nova kompanija nastala je kao sljednica Jadranske plovidbe, Dubrovačke plovidbe i ostataka Zetske plovidbe.
Bijela flotaVeć do 1960. godine bijela flota imala je ukupno 65 uglavnom klasičnih brodova, nakon čega je 1. siječnja 1963. godine u promet uveden prvi trajekt »Bodulka«, te je uslijedilo uspostavljanje prvih međunarodnih linija. Akt o osnivanju jedan je od važnijih datuma u povijesti Jadrolinije, koja povijesne korijene vuče iz 1872. godine i prve plovidbe parobroda »Hrvat« od Rijeke do Senja.
Povijest Jugolinije također je vrlo burna i živopisna. Riječ je o kompaniji koja je uživala primat najvećeg linijskog brodara na Mediteranu, te povijest bilježi da je Jugolinija imala ukupno 187 brodova u floti, linije sa svim svjetskim kontinentima, te bila kompanija koja je diljem svijeta činila poznatim Rijeku, Hrvatsku i tadašnju Jugoslaviju. Aktom o osnivanju Jugolinije (puni naziv Jugoslavenska linijska plovidba) kompanija je stvorena na tada postojećoj floti od nacionaliziranih brodova, ratnog plijena i ratne reparacije, a naknadno je obavljena decentralizacija te je brodovima Jugolinije 1955. godine osnovana Atlantska plovidba, Tankerska plovidba i Splošna plovba. Nešto ranije, 1950. godine u Rijeci osnovana je Jadranska slobodna plovidba, a riječ je o današnjem Jadroplovu čije je sjedište u Splitu. Pored navedenog, Jugolinija je imala svoje predstavnike u svim najvećim lukama svijeta i bila je začetnik kontejnerskog i ro-ro prijevoza u bivšoj državi.
Najteži udaracPočetkom devedesetih godina prošlog stoljeća kompanija je dobila novo ime Croatia Line i tada je u floti imala 50-tak brodova, te ukupno oko 3.000 zaposlenih. Zbog financijskih problema, gubitka linija i rasprodaje flote kompanija je 1999. godine završila u stečaju, koji se nažalost pretvorio u grubu likvidaciju. Iako je zadnji brod Croatia Linea završio u rezalištu 2003. godine, svjetskim morima i danas plovi osam brodova koji su bili dio flote CL-a. Propast ove riječke kompanije najveći je udarac kojeg je pretrpjelo hrvatsko pomorstvo u 20 godina samostalnosti hrvatske države. Svejedno, uspomena na Jugoliniju/Croatia Line i danas je vrlo živa među tisućama pomoraca, koji su plovili na ovim brodovima, pa je i zbog njih važno spomenuti se na važne datume u njezinoj povijesti. Prije desetak godina ozbiljno se zagovarala i opcija osnivanja novog riječkog brodara, registrirana je i tvrtka pod nazivom Kvarnerska plovidba, ali je sve ostalo mrtvo slovo na papiru. Stoga, preostaje tek zabilježiti povijesne datume. Jadroliniji slavlje, a Jugoliniji tuga za 65. rođendan.
Darko PAJIĆ
Izvor: Novi list
Slijede slike iz arhive Jugolinije ... prva:
Obratite pažnju i na pozadinu i okolinu brodova ...