Trebaju li Riječani početi strahovati od još jedne investitorsko-građevinske agonije?Zaustavljena izgradnja Zapadnog trgovačkog centra: rupa na zapadu gradaGrađani Rijeke imali su previše ružnih iskustava kada je riječ o velikim investicijskim zahvatima od 1993. godine, a najpoznatiji su nesretni, tužni i jadni Fenixve, te isto tako okvalificirani WTC na PećinamaRIJEKA Prije gotovo dva tjedna četiri dizalice na gradilištu Zapadnog trgovačkog centra prestale su se okretati, a trenutno najveće riječko gradilište je utihnulo. Sreća u nesreći je samo ta što su okončani radovi na uređenju Zvonimirove ulice koji su trajali više od godinu dana pa barem građani Rijeke ne moraju trpjeti prometne gužve.
Da nešto nije u redu u odnosima između investitora Zapadnog trgovačkog centra d.o.o. i izvođača radova Osijek Koteksa, potvrdio je u ime ZTC-a odvjetnik Vedran Šćepanović koji je kazao da je istina da postoje određeni nesporazumi s Osijek Koteksom i to po pitanju dinamike izvođenja radova i ispunjenja određenih ugovornih obveza. Najgore što se moglo dogoditi je da u ovoj fazi stane gradnja, a kada će se i pod kojim uvjetima nastaviti, očito je da će odrediti odvjetnički timovi investitora i izvođača radova. Šćepanović je najavio da će javnost biti obaviještena o rezultatima pregovora promptno.
Prije nekoliko dana ponovo smo nazvali Šćepanovića, a on je poručio da ne može reći ništa novo.
Prijepori između ZTC-a i Osijek Koteksa nastali su, prema službenoj verziji, zbog nezadovoljstva investitora dinamikom izgradnje. Poznato je da su na pomicanje rokova najviše utjecali nepredviđeni radovi koji su uključivali postavljanje 30 pilota ispred južnog potpornog zida, te još 50 ispod temelja objekta. Posljedica je bila poskupljenje investicije s 50 na 53 milijuna eura.
Opatijska agonija na SlatiniInvestitor, ZTC. d.o.o., čiji je osnivač austrijska tvrtka Universale, planirao je otvoriti trgovački centar sredinom sljedeće godine. Ako se »nesporazumi« nastave, teško je da će se rokovi ispoštovati, a Rijeci prijeti još jedna u nizu investitorsko-građevinskih agonija. Nešto slično opatijskoj agoniji gradnje garaže na Slatini gdje je izvođač radova također bio Osijek Koteks, a nad tvrtkom koja je bila investitor, Slatina garažom, tvrtkom kćeri mađarskog Szeviepa, pokrenut je stečajni postupak.
udbina gradilišta ZTC-a manje će zavisiti od sudbine Osijek Koteksa, a puno više od financijske snage austrijskog Universalea koji je po prvi put došao u Rijeku krajem 90-ih godina prošlog stoljeća. I tada je ovaj projekt najavljivan na velika zvona, a do početka radova trebalo je čekati više od deset godina. Činilo se da se ZTC nikada neće početi graditi, a najave o otvaranju gradilišta činile su se kao još jedno pusto obećanje. A onda je 1. srpnja 2010. godine upriličena svečanost polaganja temeljnog kamena kojoj je nazočio i riječki gradonačelnik Vojko Obersnel. Direktor tvrtke Universale International GMBH iz Beča, koja je u 100-postotonom vlasništvu Unicredit bank Austria, Michael Wittmann, optimistično je objavio da su poslovni prostori većinom već zakupljeni. U svečarskom tonu tada je nastavio i Obersnel, izrazivši zadovoljstvo zbog toga što austrijski investitor nije odustao nakon dugogodišnjih priprema, ni u vremenu kada je većina investitora zaustavila projekte u Hrvatskoj, dodavši da izgradnju ZTC-a treba sagledavati kao prvi korak revitalizacije ovoga dijela Rijeke.
Močvara u središtu gradaNo, revitalizacija je zapela, a investitori su prilično škrti na riječima kada je riječ o nastavku izgradnje. Očito je da je iza austrijske tvrtke ozbiljan kapital koji ne bi smio dopustiti zaustavljanje ove investicije godinu dana pred svečano otvorenje i nakon što je dobar dio teških i zahtjevnih građevinskih radova obavljen. Ipak, građani Rijeke imali su previše ružnih iskustava kada je riječ o velikim investicijskim zahvatima od 1993. godine, a najpoznatiji su nesretni, tužni i jadni Fenixve, te isto tako okvalificirani WTC na Pećinama.
Godinama je u središtu grada bila močvara nakon što je tadašnji gradonačelnik Slavko Linić sklopio ugovor s braćom Španjol za projekt podzemne garaže, te stambeno-poslovno-trgovačkog dijela u nadzemlju. Realizacija toga projekta može se bez straha okvalificirati kao jedna od najvećih riječkih sramota kojoj je i te kako kumovala gradska vlast. Nakon niza godina tragičnog pogleda na nekadašnje igralište i park, pojavila se tvrtka Austrograd koja je uspjela napraviti novi projekt i izgraditi dvoetažnu podzemnu garažu. Ostatak projekta se kupovao i prodavao, dio te priče završio je na sudu, a i policija se umiješala kako bi raspetljala sumnjivo poslovanje. Nadzemni dio sagrađen nije, ostali su samo stupovi na koje su iscrtani križevi kako bi se upozorilo da su zbog loše odluke gradskih vlasti iz središta grada zauvijek nestali igralište i park.
WTC-a na PećinamaGrad Rijeka je trebao na nesretnom Fenixveu graditi novu zgradu gradske knjižnice, ali i taj projekt očito čeka bolja vremena jer se gradska blagajna ispraznila nakon što je u neka bolja vremena odlučeno da se krene u gradnju sportskih objekata vrijednih stotine milijuna kuna.
Što se tiče WTC-a na Pećinama, taj se projekt od 1993. godine najavljivao kao čudo neviđeno, čovjek oka nije mogao skinuti od miline sa simulacija hotela i raznih drugih čudesa koja su trebala biti izgrađena u istočnom dijelu grada.
vrtka Transadria koja je imala zemljište i Grad Rijeka svašta su izvodili kako bi se nešto maknulo s mrtve točke. Ali uzalud. Kada su svi razumni ljudi već davno digli ruke od bajki koje su se pričale, pojavila se talijanska tvrtka Policentro koja je odlučila izgraditi golem trgovački centar, puno prozaičnije rješenje od megalomanski zamišljenog i šminkerski nazvanog WTC-a. I bi tako. Pristupilo se preprojektiranju preprojektiranih projekata i na kraju je Rijeka krajem studenog 2006. godine dobila Tower centar. Preprojektiralo se i dalje, ali bezuspješno jer investitori do dana današnjeg nisu uspjeli razriješiti sudbinu nebodera koji je najprije bio osmišljen kao poslovni, a ni prenamjena u stambeni nije im puno pomogla.
Kakva će na kraju biti sudbina ZTC-a, u ovom trenutku teško je reći. Valja se samo nadati da neće proći još jedno desetljeće kako bi se investicija dovršila i da građani neće morati godinama pričati o još jednoj rupi u gradu.
Novih 800 radnih mjestaProjektanti Zapadnog trgovačkog centra osmislili su ZTC kao objekt sa šest etaža. U njemu su projektirane tri trgovačke etaže koje se sastoje od 60 trgovina, te dvije etaže namijenjene parkiranju za oko 950 vozila. Troetažna promenada trgovačkog centra otvara se kroz ostakljene fasadne liftove prema panorami Kvarnerskog zaljeva. Ukupna brutto razvijena površina građevine iznosi oko 57.000 četvornih metara. Investitori očekuju da će se u ZTC-u otvoriti 800 novih radnih mjesta.
Drago Tadić u mreži USKOK-aNeslužbena verzija »nesporazuma« između ZTC-a i Osijek Koteksa su problemi u kojima se našao gazda Osijek Koteksa Drago Tadić kojega USKOK sumnjiči za navodne malverzacije u nabavi šljunka za slavonsku autocestu. USKOK je na internetskim stranicama objavio da je protiv Tadića te još dvojice hrvatskih državljana pokrenuo istragu zbog primanja mita, zloporabe položaja i ovlasti te poticanja i pomaganja na te zloporabe. Protiv Tadića USKOK obavlja istražne radnje i u vezi s pokušajem podmićivanja sudaca Vrhovnog suda kako bi se ishodila sloboda Branimiru Glavašu
Damir Cupać
http://www.novilist.hr/Vijesti/Rijeka/Zaustavljena-izgradnja-Zapadnog-trgovackog-centra-rupa-na-zapadu-grada