Američka nacionalna agencija za sigurnost na autocestama (The National Traffic Safety Administration – NHTSA) objavila je prijedlog zakona prema kojem će svaki novoproizvedeni automobil morati sadržavati uređaj za bilježenje važnih informacija o općemu stanju automobila (Event Data Recorder – EDR), poznatiji i kao “crna kutija”.
Ovi uređaji, koje će kao sastavni dio opreme imati 96% automobila koji u proizvodnju kreću sljedeće godine, sustavno bilježe razne važne podatke kojima se može pristupiti na različite načine. Iz agencije također procjenjuju kako 92% automobila proizvedenih 2010. godine ima “neku vrstu EDR kompatibilnosti”, a zanimljivo je i kako bi crna kutija proizvođače automobila koštala tek dodatnih 20 dolara po svakome proizvedenom automobilu.
Američki Kongres već je glasovao o sličnom prijedlogu zakona prije nekoliko godina, no Gornji i Donji dom nisu postigli suglasnost vezanu za EDR uređaje te zakon nikada nije ugledao svjetlo dana. Novi zakon kojeg predlaže NHTSA zahtijevat će crne kutije u svim putničkim automobilima, a za razliku od prethodnih prijedloga zakona, on sadrži i veoma specifične upute o tome kakve podatke bi EDR uređaji trebali prikupljati.
„Razumijevanjem reakcija vozača tijekom sudara i dubljim uvidom u funkcioniranje sigurnosnih sustava, NHTSA i proizvođači automobila mogu naše ceste i vozila koja koristimo učiniti mnogo sigurnijima“, kaže Ray LaHood, nacionalni povjerenik za transport. “Ovaj prijedlog zakona ponudit će nam uvid u informacije uz pomoć kojih ćemo u budućnosti moći spasiti još više ljudskih života”, naglašava on.
Tko je vlasnik podataka iz crne kutije?
Prema prijedlogu NHTSA, crne kutije prikupljat će podatke o brzini automobila, silama udara, stanju motora, aktivaciji zračnih jastuka, stanju sigurnosnoga pojasa i činjenici je li prilikom sudara korištena kočnica. Još od 2006. godine NHTSA izdaje naputke vezane za crne kutije, no njihovu upotrebu sve do sada nije označavala obvezatnom. Također, proizvođači automobila od 2011. godine u korisničkom priručniku moraju naglasiti posjeduje li vozilo crnu kutiju i gdje se točno nalazi. Kalifornija je prva američka savezna država koja je zakonski regulirala upotrebu crnih kutija, i to davne 2004. godine.
Što se tiče vlasništva nad prikupljenim podatcima, NHTSA predlaže da njima raspolaže isključivo vlasnik automobila te ih nitko ne može koristiti bez njegova pristanka. Istini za volju, u 56 stranica dugačkome dokumentu objavljenom na stranicama agencije sitnim slovima piše i kako “NHTSA nema nikakav autoritet da zakonski osigura kako će prikupljeni podatci uistinu biti vlasništvo vlasnika automobila”.