Autor Tema: Na gradilištu POS-a na Drenovi nađen tunel iz 2. svjetskog rata  (Posjeta: 4834 vremena)

0 Članova i 1 Gost pregledava ovu temu.

Offline zokxy

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Datum registracije: Vel 2012
  • Postova: 26.279
  • Dont drive faster than your guardian angel can fly
    • O svemu i svačemu
Na gradilištu POS-a na Drenovi nađen tunel iz 2. svjetskog rata

 :bravo5



Na gradilištu POS -ovih stanova na Donjoj Drenovi pronađen je tunel iz Drugog svjetskog rata. Naime, prilikom radova na izgradnji komunalne infrastrukture između trećeg i četvrtog objekta urušila se zemlja – formirajući rupu.

Izvođač je nakon toga, budući da je rupa bila duboka više od dva i pol metra i nije joj se naziralo dno, odmah kontaktirao Speleološku udrugu »Estavela« kako bi se utvrdilo o čemu je zapravo riječ. Bojazan je bila da se ne radi o špilji ili nakakvoj drugoj podzemnoj tvorevini koja bi se mogla i dalje urušavati.

   Sepelolog iz »Estevele« spustio se niz rupu, utvrdivši da ona vodi zapravo u tunel izgrađen najverojatnije za potrebe vojske u Drugom svjetskom ratu. Tunel, prema informacijama izvođača Novotehne odnosno njezinog direktora Miloša Milića ne prolazi ispod objekata, dužine je pedesetak metara i širine do dva metra. Pretpostavka je da je možda trebao voditi ili je vodio u bunker. Završava jednom betonskom pregradom, a ulaz mu je bio s Ulice Brce. U tunelu nisu pronađeni nikakvi predmeti iz doba rata.

   Starosjedioci Drenove sjećaju se da je za vrijeme Drugog svjetskog rata talijanska vojska na tom dijelu imala skladišta, spremišta vode i slično. Rupa na gradilištu bit će ovih dana zabetonirana.

http://www.novilist.hr/Vijesti/Rijeka/Na-gradilistu-POS-a-na-Drenovi-naden-tunel-iz-2.-svjetskog-rata
Don't drive faster than your guardian angel can fly!

Offline lappino

  • Full Member
  • ***
  • Datum registracije: Vel 2012
  • Postova: 1.215
Ajmo sad junaci, tko će skoknit do lokacije ili na drugi način odrediti položaj objekta u prostoru?  :greensmile

Tamo sam bio vidio jedan usjek u brdu kompletno zatrpan smećem, ali mi je po položaju odgovarao ulaznom dijelu utvrde Dorčići 2 (one kod starog groblja), koji sam na skici utvrde totalno izmislio. To bi moglo biti to.

Offline zokxy

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Datum registracije: Vel 2012
  • Postova: 26.279
  • Dont drive faster than your guardian angel can fly
    • O svemu i svačemu
Najbliži je Elvis! Zadatak dodijeljen!   :bravo5 :wavey
Don't drive faster than your guardian angel can fly!

Offline lappino

  • Full Member
  • ***
  • Datum registracije: Vel 2012
  • Postova: 1.215
Superponiranjem na ortofoto ispada mi da su našli na možebitni spojni dio utvrda br. 1 i 2, ako u članku nisu spomenuli prolaz do preostalog dijela utvrde br. 2, a koja ima poveliko izbetonirano sklonište.

Viđ tute:


Offline Eugen

  • Jr. Member
  • **
  • Datum registracije: Kol 2013
  • Postova: 181
Zvuči kao prefora mjesto za istražiti...šteta što će ga zabetonirati :(

Online elvis

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Datum registracije: Vel 2012
  • Postova: 10.605
Nemam svjetlo sa sobom, možda sutra navratim ... mada mi je opis zbunjujući - "Tunel, prema informacijama izvođača Novotehne odnosno njezinog direktora Miloša Milića ne prolazi ispod objekata, dužine je pedesetak metara i širine do dva metra. Pretpostavka je da je možda trebao voditi ili je vodio u bunker. Završava jednom betonskom pregradom, a ulaz mu je bio s Ulice Brce."

Koliko se sjećam u utvrdi pored groblja, nijedan tunel nije završavao betonskom pregradom?

BTW nisam li ja spomenuo na kolekcionarima da bi POS mogao "pregaziti"  utvrdu prije godinu ili dvije?  :greensmile

Online elvis

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Datum registracije: Vel 2012
  • Postova: 10.605
Obišao sam danas utvrdu uz groblje i u njoj nema oštećenja ... osim jednog mini odrona od par kamena na mjestu gdje djelomično nema kamena u stropu.

BTW ona šema utvrde iz par postova prije - to nije stvarno stanje, to je kako je trebalo biti, zar ne?  :hmm

Offline zokxy

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Datum registracije: Vel 2012
  • Postova: 26.279
  • Dont drive faster than your guardian angel can fly
    • O svemu i svačemu
Reče jednom davno Lapino - to je njegova pjesnička sloboda  :bravo5
Ili tako nekako  :bravo5
Don't drive faster than your guardian angel can fly!

Online elvis

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Datum registracije: Vel 2012
  • Postova: 10.605
Sve ono zaokruženo crvenim ne postoji ili barem nije dostupno sa strane utvrde.

Offline zokxy

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Datum registracije: Vel 2012
  • Postova: 26.279
  • Dont drive faster than your guardian angel can fly
    • O svemu i svačemu
RIJEČKI BUNKERI I TUNELI TURISTIČKI POTENCIJAL KOJI IAKO ODLIČNO GRAĐEN NEUMITNO PROPADA I ZA KOJI ODGOVORNI NEMAJU RECEPT OSIM ZABORAVA I IGNORIRANJA

Rijeci »smrdi« sve vojno

Otkriće tunela, najvjerojatnije iz Drugog svjetskog rata, na gradilištu POS-ovih objekata prilikom postavljanja komunalne infrastrukture na Drenovi ovog tjedna, ponovo je zagolicalo maštu svih onih koji vole otkrića povijesnog predznaka (pa makar ona bila i iz ratnog razdoblja) te aktualiziralo još jedno pitanje; koliko takvih neotkrivenih tunela ili možda bunkera Rijeka ima?
Podsjetimo, na Drenovi prilikom radova urušila se zemlja, formirajući rupu kojoj se nije naziralo dno. Zbog dubine rupe izvođač radova je pozvao Speleološku udrugu »Estavela« kako bi se utvrdilo o čemu je zapravo riječ. Bojazan je bila da se ne radi o špilji ili nekakvoj drugoj podzemnoj tvorevini koja bi se mogla i dalje urušavati.
Speleolog iz »Estevele« spustio se niz rupu, utvrdivši da ona vodi zapravo u tunel izgrađen najvjerojatnije za potrebe vojske u Drugom svjetskom ratu. Utvrdilo se da tunel ne prolazi ispod POS-ovih građevina, da je dužine od oko pedesetak metara i širine do dva metra. Pretpostavka je da je možda trebao voditi ili je vodio u bunker. Završava jednom betonskom pregradom, a ulaz mu je bio s Ulice Brce koji je s vremenom zatvoren. U tunelu nisu pronađeni nikakvi predmeti iz vremena rata.

Granica Italije i Jugoslavije

Riječanin Rajko Samueli - Kačić Wagner, umirovljeni hrvatski časnik, član Hrvatskog časničkog zbora te za sve zainteresirane uvijek na raspolaganju da objasni riječko fortifikacijsko naslijeđe, kaže da na iznenađenja ovog tipa uvijek moramo biti spremni.
– U Rijeci su poznate lokacije na uzvišenjima Sveti Križ, zatim na Trsatu, Sv. Katarina-Pulac-Veli vrh te Drenova. Također postoje manji fortifikacijski objekti na Zametu. Riječ je o područjima koja dominiraju nekadašnjom granicom između dviju kraljevina: Italije i Jugoslavije. Stoga je moguće da se na tom potezu možda u budućnosti otkriju još neki za sada nepoznati tuneli ili bunkeri, rekao nam je Rajko Samueli - Kačić Wagner.
Grad Rijeka ima nekoliko podzemnih kompleksa koji se sastoje od podzemnog i nadzemnog dijela (tuneli i nadzemni bunkeri) koji su činili osnovu obrane ovoga grada, otkriva nam dalje Samueli Kačić. Ukoliko bi se brojili samo veći kompleksi, onda je riječ o šest većih cjelina, a danas su najpoznatiji kompleksi naziva Katarina A, Katarina B ili u jednoj inačici Angheben I i Angheben II te Monte lesco, odnosno Sv. Križ.
– Ako govorimo o ukupnoj duljini svih kompleksa koji postoje u gradu, uključujući i skloništa i tunele, svakako je riječ o najmanje desetak kilometara podzemnih tunela. Pojedini kompleksi imaju tunele duljine od 1,5 do 2,5 kilometara. Međusobno, podzemne utvrde nisu povezane, saznajemo od našega sugovornika.
Rijeka je ipak grad izuzetno burne prošlosti i različitih posezanja, prvenstveno zbog svog geopolitičkog položaja. Stoga ne čudi da u Hrvatskoj nema grada s takvom mrežom fortifikacijskih objekata.

Briljantni uratci

– Izgradnja tih objekata bio je svojevrsni pokušaj obrane od prodora s istoka koji se slutio još kod povlačenja neprirodne i nepravedne granice. Većina njih građena je prije II. svjetskog rata, odnosno 30- tih godina prošlog stoljeća te je riječ o briljantnim inženjerskim uratcima. Prilikom gradnje korištena je najsuvremenija tehnologija, zatim kvalitetni materijali i oprema, naglasio je Samueli-Kačić, koji je prvi put u riječko podzemlje kročio još kao dječak. Stoga i ne čudi što labirinte podzemnih riječkih tunela poznaje, što bi se reklo, k'o vlastiti džep.
Novinarsku ekipu proveo je kroz kompleks Katarina B na Pulcu koji je u potpunosti dovršen (gradili su ga Talijani), a spuštanje u njegovu utrobu malim stepenicama svojevrsno je putovanje u povijest. Katarina B je u jako dobrom stanju, ipak je građena tako da izdrži teške topničke napade. Jedino hladnoća ukazuje da se sve to nalazi 20 metara ispod zemlje.
Metalni dijelovi propadaju zbog korozije, ali ne postoji opasnost od nekog ozbiljnog urušavanja niti ugrožavanja ljudskih života. Vlage gotovo da i nema, odvodnja je jako dobro izvedena. Na zidovima se još uvijek vide oznake na talijanskom jeziku koje ukazuju na položaj i smijer. Ovaj kompleks ima četiri ulaza/izlaza, od toga je jedan sigurnosni, te 14 odvojaka koji vode na borbene pozicije s čeličnim osmatračnicama (ili kupolama) koje su tako dobro zamaskirane te pozicionirane da ovaj kompleks nikada nije vojno osvojen. Hodnici su prohodni (kružnog smjera), visine preko dva metara, a vode u časničke sobe, WC-e, sobe za vojsku. Katarina B je imala dobro razrađen ventilacijskih sustav, vodu, rasvjetu. Talijani su napustili utvrdu nakon kapitulacije, Nijemcima je ona postala zanimljiva tek pred kraj Drugog svjetskog rata, a JNA je nikad nije koristila. U vlasništvu je države.

Nema se sluha

– Nažalost, svi fortifikacijski objekti u Rijeci dnas su prepušteni stihiji bez ikakve vizije o njihovom uređenju, valoriziranju i stavljanju u turističku i edukativnu funkciju, priča nam dalje Samueli-Kačić. Hrvatski časnički zbor već godinama pokušava promijeniti takav pristup i u suradnji s lokalnim stanovništvom, odnosno mjesnim odborima, pokrenuti proces zaustavljanja propadanja i privođenja tog vojnog naslijeđa nekoj svrsi, dodao je. Ističe da nema sluha za neku komercijalizaciju zbog toga što u ovom gradu nije popularno spominjati se nekih prošlih vremena kada su upravljali neki drugi ljudi i neke druge političke opcije.
– U tom smislu niti vojno graditeljstvo se ne cijeni, grad je potpuno »demilitariziran« u smislu da se sve aktivnosti koje bi bile vezane za pojam vojska ili vojno apriori odbacuju kao nepotrebne. Jedinstvena lansirna rampa za torpeda je potpuno propala, a odgovornost se prebacuje, vojarna na Sv. Katarini je posve propala, a nitko nema viziju što s tim objektom, vojarna u Dragi je ruglo iako je u trenucima preuzimanja bila potpuno u funkciji, jedino je Trsat tretiran kvalitetno – ukazuje na gradske probleme Rajko Samueli-Kačić.
Dodajući da Grad nema ozbiljnog muzeja s vojnom tematikom, iako je imao nevjerojatno burnu, pretežno vojnu povijest; na ovim prostorima bilo je i ratova, sukoba, imali smo granicu usred grada, protofašizam. Muzej Grada Rijeke, navodi dalje, ima simbolična sredstva i ne može ni približno zadovoljiti sve povijesne potrebe, dok Pomorski i povijesni muzej Hrvatskog primorja, iako se trudi, ima sredstva samo za održavanje zgrade i nešto zbirki koje posjeduje.

Ostale samo želje

Još je 2008. godine MO Brašćine - Pulac pokušao staviti »vojnu arhitekturu« koja se nalazi na brdu Katarina u turističku ponudu grada Rijeke. No bezuspješno, saznajemo od predsjednika spomenutog Odbora Josipa Rupčića. Te je godine od Turističke zajednice Grada Rijeke Odbor dobio nekih 30 tisuća kuna koji su utrošeni na čišćenje bunkera, tunela i prilaznih staza na Katarini. Njihova želja da se taj djelić riječke povijesti revitalizira, ali i komercijalizira, ipak čeka neka bolja vremena. Predsjednik Rupčić priznaje da Odbor u toj misiji ne može biti sam; izuzetno je važno da Grad Rijeka ima neki interes za to. No, prema riječima našeg sugovornika, interesa nema. Stoga se područje Katarina, iako pruža mnogobrojne mogućnosti, i dalje posjećuje isključivo u privatnim aranžmanima.

Ratni objekti iz 17. stoljeća

Rijeka ima ratne objekte još iz 17. stoljeća, ali se oni ne mogu smatrati velikim obrambenim kompleksima. Oni su se tijekom vremena mijenjali, nadograđivali, zatrpavali ili u potpunosti uklanjali zbog potreba širenja gradskih nastambi.
– Najbolje očuvani podzemni objekti iz tog razdoblja su podzemna spremišta – žitnice u starom gradu. Razlozi za gradnju pojedinih fortifikacijskih objekata su u vojnom smislu uvijek isti i nalaze se redovito na lokacijama koje su u vojnom smislu zanimljive – dodao je Rajko Samueli-Kačić.

Legende su samo bujna mašta

Na upit što je s riječkim legendama, poput one da je nečiji nono ušao u tunel na Katarini, a izašao u Sloveniji, naš sugovornik je rekao da je riječ o plodu bujne mašte te da takve priče najvjerojatnije potječu iz vremena kada se sve vezano za vojne objekte smatralo strogom vojnom tajnom.
– Od legendi koje su bez ikakva utemeljenja u stvarnosti, su i one da se podzemnim tunelima može doći čak do mora, pa da su povezani s mrežom skloništa ispod uže gradske jezgre i slično. Vjerodostojnost ovakvih tvrdnji je relativno lako provjeriti. A dovoljno je uključiti i zdrav razum: koliko bi takva gradnja trajala, koliko bi koštala te gdje bi se odlagao sav iskopani materijal, istaknuo je Kačić.

Sjajan muzej u Kobaridu

– Hrvatski vojni muzej je nudio dio vojnih eksponata iz Domovinskog rata, ali se »kao« nije uspjelo pronaći adekvatno mjesto za to. Većina zemalja iz našeg okruženja kao što su Slovenija, Austrija, Njemačka, Mađarska, Italija, Srbija imaju svoje vojne muzeje koji, osim što čuvaju, sakupljaju i održavaju vojno-povijesnu građu, koja ima i izvrstan turistički aspekt. Jedan od muzeja u Sloveniji, a riječ je o Muzeju vojaške zgodovine u Kobaridu, je sjajan primjer kako se jedno relativno malo i nepoznato mjesto na karti može probiti u svjetski muzeološki vrh, dodao je Samueli-Kačić.

http://novine.novilist.hr/Default.asp?WCI=Rubrike&WCU=285A285B2863285A2863285A28582859285C2863289C288D2895288D28632863285E2861285E285C2861285D28632863286328592863O


Eto, ovdje s malo više poznavanja tematike, iako ima opet greškica. Današnji članak u Novom listu.
Don't drive faster than your guardian angel can fly!

Offline ilirija

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Datum registracije: Vel 2012
  • Postova: 10.595
Evo i fotografija iz  N.L.















link koji si stavio ne radi

Offline zokxy

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Datum registracije: Vel 2012
  • Postova: 26.279
  • Dont drive faster than your guardian angel can fly
    • O svemu i svačemu
Stavi link koji radi, zamijeni moj ...  :wavey
A ova fotka koja kaže dnevni boravak ... Mislim da je to prostorija za generatore, ako se ne varam.  :wavey
Don't drive faster than your guardian angel can fly!

Online elvis

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Datum registracije: Vel 2012
  • Postova: 10.605
, a danas su najpoznatiji kompleksi naziva Katarina A, Katarina B ili u jednoj inačici Angheben I i Angheben II te Monte lesco, odnosno Sv. Križ.

Nije li Sv. Križ na/iznad Vežici?

– Izgradnja tih objekata bio je svojevrsni pokušaj obrane od prodora s istoka koji se slutio još kod povlačenja neprirodne i nepravedne granice.

Bili su nevjerojatno dalekovidni ti "stari" graditelji .. na poluprevaru su se dočepali teritorija ali su tek  zahvaljujući vojničkom geniju naslutili da bi možda sa istoka moglo doći do prodora, ma nevjerojatno kako su bili pametni  :greensmile

Offline fusher

  • Hero Member
  • *****
  • Datum registracije: Stu 2012
  • Postova: 2.123
so zlo z istoka prihaja... :301

 :greensmile

Offline zokxy

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Datum registracije: Vel 2012
  • Postova: 26.279
  • Dont drive faster than your guardian angel can fly
    • O svemu i svačemu
Don't drive faster than your guardian angel can fly!