Komedija "Umišljena bolesnica/La finta ammalata" Carla Goldonija
Predstava "Umišljena bolesnica" temelji se na autentičnom Goldonijevom tekstu, ali smo joj htjeli dati i pečat suvremenosti. U režijskom pristupu vrlo bitnu ulogu ima glazba, a timski je rad bio presudan - kazala je Saša Broz, objasnivši i zašto smatra da je komedija za redatelja najkompliciraniji žanr
RIJEKA Komedija "Umišljena bolesnica/La finta ammalata" Carla Goldonija premijerni je naslov Talijanske drame HNK Ivana pl. Zajca. Premijera je najavljena za 26. listopada u 19.30 sati, a režija je povjerena Saši Broz.
Kako je ovim povodom kazala upraviteljica propagande Milena Jerneić, Saša Broz sada po prvi put surađuje s riječkim kazalištem i Talijanskom dramom.
Ravnateljica TD-a Laura Marchig istaknula je da se Talijanska drama vraća Goldoniju, omiljenom autoru talijanske publike.
- Carlo Goldoni često je igran autor u Talijanskoj drami, a sada mu se vraćamo "Umišljenom bolesnicom" koju je napisao 1750. godine. To je jedna od šesnaest komedija koje je autor napisao u tijeku jedne sezone da bi izazvao venecijansku publiku, koja je prethodne godine izviždala njegovu komediju "Sretni nasljednik", osvrnula se Marchig.
"Umišljena bolesnica" postavljana je nekoliko puta u Talijanskoj drami, ali nikad nije bila prikazana na hrvatskom jeziku. Redateljica Saša Broz govorila je o svojim pozitivnim iskustvima vezanim uz Rijeku i ansambl Talijanske drame.
- Predstava "Umišljena bolesnica" temelji se na autentičnom Goldonijevom tekstu, ali smo joj htjeli dati i pečat suvremenosti. U režijskom pristupu vrlo bitnu ulogu ima glazba, a timski je rad bio presudan - kazala je Broz, objasnivši i zašto smatra da je komedija za redatelja najkompliciraniji žanr:
- U prvom redu zato jer se odmah očekuje reakcija gledatelja. Kad se radi drama ili tragedija, prva reakcija publike može se saznati tek nakon predstave. Kod komedije je drugačije, jer istog trenutka dobivaš povratnu informaciju jesi li pogodio ili nisi. Reakcije ovise i o sredini u kojoj se predstava igra. Na primjer, u Zagrebu je premijerna publika često "hladna", bez obzira na žanr. Zato uvijek treba čekati na reakcije takozvane obične publike - kaže Broz.
U Goldonijevoj "Umišljenoj bolesnici" glavni likovi predstavljaju žive primjere mana i vrlina, ali se ne radi o žestokoj satiri.
- Goldoni zvuči benigno - objašnjava Saša Broz. On nikada ne udara "ispod pojasa". Čak i onda kad je htio biti "grub", njegovi komentari su vrlo blagi. To je velika razlika u odnosu na suvremene pisce koji su mnogo direktniji i imaju oštrije pero. No, to ne znači da Goldonija ne treba igrati i da njegov blagi način pisanja nema svoju svrhu. Riječ je o "čipkanom" baroknom izrazu koji se treba poštovati. Klasici su uvijek zanimljivi, jer se ljudi ne mijenjaju. Samo se mijenjaju okolnosti u kojima se oni rađaju, žive i umiru. U tom kontekstu, vrlo je pametan potez da je ova sezona HNK Ivana pl. Zajca posvećena komediji otvori Goldonijem. Komedija je zahvaljujući Goldoniju dovedena do profesionalne razine. Njega je smetala commedia dell' arte, koja je imala samo lagani kroki oko kojega se onda improviziralo. Goldonija je smetao neprofesionalizam, što sam ja pokušala uključiti u predstavu na drugi način. Zadržala sam autentičan tekst, ali sam cijelu stvar postavila tako da se gleda generalna proba komada koji se zove "Umišljena bolesnica". Riječ je o konceptu "teatra u teatru", u kojemu se Goldoni isprepleće s privatnim svijetom glumaca i situacijama koje se inače događaju tijekom rada na predstavi - objašnjava Saša Broz.
Koreograf i asistent redateljice Žak Valenta osvrnuo se na barokne elemente koji su kroz glazbu i pokret ugrađeni u predstavu. Glavnu žensku ulogu, Rosauru, tumači Leonora Surian, a Pantalonea će u alternaciji glumiti Bruno Nacinovich i Mirko Soldano. Ovom prilikom Nacinovich je podsjetio na "Umišljenu bolesnicu" koju je režirao Francesco Macedonio, a prisjetio se i talijanskog glumca Gianfranca Salette u ulozi Pantalonea.
Zadovoljstvo što Talijanska drama otvara sezonu upravo Goldonijem izrazila je Elena Brumini, koja glumi Beatrice. Glumac Giuseppe Nicodemo, koji tumači Agapita, govorio je o obiteljskoj atmosferi u Talijanskoj drami i važnosti ove umjetničke grane. U predstavi glume i Toni Plešić, Giulio Settimo, Giorgio Amodeo, Rosanna Bubola, Elvia Nacinovich, Miriam Monica i Alida Delcaro.
Dramaturginja je Željka Udovičić, scenograf Dragutin Broz, kostimografkinja Sandra Dekanić, autor glazbe Borna Šercar, a oblikovatelj svjetla Predrag Potočnjak. Na dan premijere u 18.30 u foajeu kazališta bit će otvorena izložba "Superpozicije i Prožimanja" Valentine Stepan i Hane Dutine.