Forum Udruge 051
Forum Udruge 051 o gradu Rijeci i okolici
Dobrodošli,
Gost
. Molimo
prijavite se
ili se
registrirajte
.
1 Sat
1 Dan
1 Tjedan
1 Mjesec
Beskonačno
Prijavite se korisničkim imenom, lozinkom i duljinom prijave
Novosti:
29.02.2024. Oporavak Foruma na novoj adresi....
Forum
Forum
Pomoć
Traži
Kalendar
Članovi
Vidi Popis članova
Traženje korisnika
Prijava
Registracija
Forum Udruge 051
»
Rijeka i okolica danas
»
Putopisi, reportaže...
»
Objekt 505 - Željava
« natrag
naprijed »
Ispis
Str: [
1
]
Dolje
Autor
Tema: Objekt 505 - Željava (Posjeta: 4697 vremena)
0 Članova i 1 Gost pregledava ovu temu.
elvis
Global Moderator
Hero Member
Datum registracije: Vel 2012
Postova: 10.591
Objekt 505 - Željava
«
u:
23.10.2016., 20:07:30 »
Evidentirano
elvis
Global Moderator
Hero Member
Datum registracije: Vel 2012
Postova: 10.591
Odg: Objekt 505 - Željava
«
Odgovori #1 u:
24.10.2016., 10:14:26 »
Vojni aerodrom Željava, najveći podzemni aerodrom i nekadašnja baza Jugoslavenske narodne armije, na granici Bosne i Hercegovine i Hrvatske, u blizini Bihaća, poznatiji je kao Bihaćki aerodrom. U punoj funkciji je korišten od 1968. do 1992. godine kad je uništen aktiviranjem minsko-eksplozivnih sredstava prilikom povlačenja JNA.
[...]
Taktičko-tehničke osobine bile su impresivne: tri galerije za smještaj 58 aviona međusobno su bile povezane u obliku slova M s produženim srednjim krakom u kojem je bila smještena radiona za popravak zrakoplova i dodatnom galerijom sa strane, svodastog oblika širine u bazi oko 14 metara i visine između 8 i 10 metara. Profil galerija izgrađen je prema dimenzijama aviona koji su posjedali Klek (MiG 21). Na križanjima galerija visina je povećavana na 12 metara. Ostale prostorije raznih namjena, kao i hodnici, bili su širine od tri do 12 metara. Nalazile su se tu među ostalima i skladišta raketa i bombi, tankovi s gorivom, elektrogeneratorska postrojenja, klima komore, kuhinja, učione, liječnik... Ukupna dužina podzemnih tunela (galerija i pomoćnih prostorija) iznosila je oko 3500 metara. Galerije su bile dužine 400, 500 i 350 metara, svaka visine osam metara i širine 20 metara. Pored brojnih glavnih i pomoćnih prostorija za smještaj i rad ljudstva, postojali su centar veze i operativni centri od kojih je jedan bio smješten u kontrolnom tornju, uzidan u stijeni iznad ulaza 2. Objekat je posjedovao vlastitu dizel-električnu centralu, skladište goriva i druge manje objekte. Vanjski dio objekta – aerodrom, sastojao se od pet pista (dvije poletno-sletne i tri poletne) i vojarne u blizini Ličkog Petrovog Sela, koja je, ujedno, bila i logistička baza aerodroma. Baza je snabdijevana kerozinom vlastitim cjevovodom iz vojnog skladišta na brdu Pokoj kod Bihaća; cjevovod je bio dug preko deset kilometara i bio je kompletno inženjerijski i borbeno osiguran. Avioni su unutar objekta razmještani elekto-akomulatorskim tegljačima. Svako mjesto za parkiranje imalo je svoj priključak za punjenje aviona gorivom. Predviđeni su životni i radni uvjeti za namjensko korištenje objekta s punom autonomijom do 30 dana; električna, vodovodna i kanalizacijska mreža, dvije rezervne dizel-električne centrale (jedna od 1000 kVA a druga od 625 kVA), skladišta svih vrsta, te prostor za dekontaminaciju sredstava. Postojalo je 13 klima-komora sa specijalno zaštićenim ventilacijskim šahtovima, koji su ujedno služili i kao rezervni izlazi na površinu terena. Postojali su i šahtovi za otpadni zrak i za ispušne plinove agregata, akumulatorska stanica, ambulanta, spavaonice, protupožarni sustav, itd. Prostorije u unutrašnjosti objekta bile su odvojene s 56 teških pancirnih vrata. Konstruiran je i korišten poseban razglasni i video-nadzorni sustav. Prvi put je kod nas primijenjen ’’aqua sustav’’ za skladištenje mlaznog goriva na vodenim jastucima u pet cilindričnih čeličnih spremnika, svaki kapaciteta po sto tona. Otvor za promatranje iz kontrolnog tornja bio je također posebno osiguran. Teška armirano betonska vrata, koja su odjeljivala galerije od vanjskog utjecaja, bila su smještena u zasebnim nišama sa strane galerija i imala su ugrađene protu-udarne ventile. Zatvarala su se ručno ili električnim putem, a u galeriji 352iae hidraulički. Klimatski uvjeti bili su idealni, s tim što je temperatura iz praktičnih i ekonomskih razloga bila snižena na 18°C. Na vrhu planine nalazio se impresivan radarski položaj i meteorološka stanica, a radari su bili uvezani u jedinstven sistem VOJIN koji je djelovao u sklopu RZ i PZO JNA.
Sve ovo a još i više na
https://hr.wikipedia.org/wiki/Aerodrom_%C5%BDeljava
Evidentirano
elvis
Global Moderator
Hero Member
Datum registracije: Vel 2012
Postova: 10.591
Odg: Objekt 505 - Željava
«
Odgovori #2 u:
24.10.2016., 10:28:43 »
A prije "ozbiljnijih" tema, jedna jako zanimljiva jednom dijelu foruma
Evidentirano
Asterix
Full Member
Datum registracije: Vel 2012
Postova: 1.871
pćelica :D
Odg: Objekt 505 - Željava
«
Odgovori #3 u:
24.10.2016., 11:03:17 »
Na žalost, kad sam bila u Željavi, nisam se bavila GC-om
Posjet Željavi je svakako zanimljivo zaokružiti sa Golom Plješivicom (gore se može sa autom sa višim podvozjem), i tamo će ljubitelji militarije doći na svoje.
Evidentirano
elvis
Global Moderator
Hero Member
Datum registracije: Vel 2012
Postova: 10.591
Odg: Objekt 505 - Željava
«
Odgovori #4 u:
24.10.2016., 16:28:29 »
Slažem se da je šteta ne iskoristiti priliku i posjetiti i Golu Plješevicu, ali kada smo dolazili bila je totalno u oblacima a kada smo odlazili nismo imali previše volje jer smo pod zemljom proveli nešto malo
preko 3 sata
A u ekipi sam ja bio najveći "bunkerolog", druge je puno manje interesiralo i opet smo laganim razgledavanjem potrošili 3 sata da nismo ni primjetili. Nitko nije ni pitao "koliko još Papa Štrumpf" a kamoli da bi se žalio na trajanje ... jedino je bilo malo brige jer su se tri baterijske lampe ispraznile.
I došli smo malo prekasno ili barem u "krivo" doba godine, pa kada smo izašli , oko 15:30 je veći dio aerodroma bio u sjeni planine.
Evidentirano
elvis
Global Moderator
Hero Member
Datum registracije: Vel 2012
Postova: 10.591
Odg: Objekt 505 - Željava
«
Odgovori #5 u:
24.10.2016., 20:30:47 »
Na početku posjete, a zapravo izvan nekad ograđenog područja (vjerojatno onda ipak nije bio baš preslobodan pristup) nalazi se izložena Dakota Douglas C-47B . Ako pogledate Janov prilog
http://croinfo.net/forum051novi/index.php?topic=271.msg54697#msg54697
, i usperedite sa današnjim stanjem, možete vidjeti da je netko pokupio nešto aluminja, tj da je jedna elisa prepiljena:
Prije par godina:
Danas (tj 22.10.2016)
Evidentirano
zokxy
Global Moderator
Hero Member
Datum registracije: Vel 2012
Postova: 26.276
Dont drive faster than your guardian angel can fly
Odg: Objekt 505 - Željava
«
Odgovori #6 u:
24.10.2016., 20:33:20 »
Šteta, jer i ovo mi je bilo na "to do" listi za forumaše ... Mogla se odraditi masovka uz prpiremu
Evidentirano
Don't drive faster than your guardian angel can fly!
elvis
Global Moderator
Hero Member
Datum registracije: Vel 2012
Postova: 10.591
Odg: Objekt 505 - Željava
«
Odgovori #7 u:
24.10.2016., 20:44:03 »
Ja sam upao kao predzadnji u kombi. A što se tiče ponovnog odlaska - ja sam za.
Ionako nisam bio na vrhu iznad.
BTW
http://www.klix.ba/auto/mazda-snimila-novu-reklamu-u-aerodromu-zeljava-kod-bihaca/161001088
Evidentirano
elvis
Global Moderator
Hero Member
Datum registracije: Vel 2012
Postova: 10.591
Odg: Objekt 505 - Željava
«
Odgovori #8 u:
26.10.2016., 09:29:48 »
Karta Objekta 505
Original :
http://www.zeljava-lybi.com/Zeljava-index2_eng.html
http://s980.photobucket.com/user/lybi-forum2/media/web_site/01/fcd66055.png.html
Evidentirano
elvis
Global Moderator
Hero Member
Datum registracije: Vel 2012
Postova: 10.591
Odg: Objekt 505 - Željava
«
Odgovori #9 u:
26.10.2016., 13:45:49 »
BTW, po ovo j cesti smo došli, iako je baš romantična, nije baš neki preveliki gušt za vožnju u kombiju:
Evidentirano
elvis
Global Moderator
Hero Member
Datum registracije: Vel 2012
Postova: 10.591
Odg: Objekt 505 - Željava
«
Odgovori #10 u:
26.10.2016., 13:55:20 »
Dakota iznutra ...
Lokacija geocache-a
Pod je do pred relativno nedavno (vidim po tuđim fotografijama) bio "popločen ...
Pilotska kabina
Natpisi su prevedeni
Za proći između teretnog prostora i pilotske kabine ne treba imati kila viška
Pomalo nestaju dijelovi ...
Evidentirano
elvis
Global Moderator
Hero Member
Datum registracije: Vel 2012
Postova: 10.591
Odg: Objekt 505 - Željava
«
Odgovori #11 u:
27.10.2016., 21:48:39 »
Svako toliko se naiđe na ovakav znak upozorenja:
S obzirom da ima malo ljudi, životinje su se raširile (taman kada smo odlazili čuli smo "dernjavu srnaća", pa vjerujem da bi aktivirale mine ali ipak ...
Konačno na samom aerodromu, ovo je pista br 4, samo za polijetanje
A ovo je pista br 3, također samo za polijetanje ... a nakon par minuta po njoj je došla hrvatska policijska pogranična patrola ...
Ulazi br 2 (lijevo) i br 1 (desno) Mada nema nekog pravila, nekako je logično ući na br1 i onda iznutra proći sve do ulaza br4.
Ili iz nešto drugačijek kuta gledišta
Ulaz br 1 nije nešto fotogeničan
Jedino što je iole zanimljivo su ovi ostaci nekakvih kolutura
Već se vide tragovi uništavanja od unutrašnje eksplozije
No vidi se i da je netko "počistio", možda kada su snimali reklamu za Mazdu?
Pogled iznutra prema van, ovaj prolaz u zidu je bila lokacija akumulatorske stanice
«
Zadnja izmjena: 27.10.2016., 22:17:01 od elvis
»
Evidentirano
elvis
Global Moderator
Hero Member
Datum registracije: Vel 2012
Postova: 10.591
Odg: Objekt 505 - Željava
«
Odgovori #12 u:
27.10.2016., 21:57:51 »
Konačno prva "vrata" , na karti označena sa br 6
Lijepo se vidi snaga eksplozije
Kao i da je netko očistio beton, kojeg je moralo biti po cijelom hodniku ....
Ekipa razgledava ostatke električne centrale 625 kVA (br.7)
Okret i pogled kroz vrata prema ulazu, zapravo hodniku/galeriji prema ulazu kroz koji smo došli
«
Zadnja izmjena: 02.11.2016., 20:35:39 od elvis
»
Evidentirano
elvis
Global Moderator
Hero Member
Datum registracije: Vel 2012
Postova: 10.591
Odg: Objekt 505 - Željava
«
Odgovori #13 u:
02.11.2016., 21:05:34 »
Duhovi !
Ali na svu sreću su brzo pobjegli
Ako se dobro sjećam gdje smo bili kada je ovo snimljeno, ovo je nekada bila učionica tehničkog sastava 125.lae
A ovdje je bio WC
Ako se ne varam, ovo je na mapi označeno brojem 18 - Alatnica ili učionica
Broj 15 na mapi : PARCA - Pokretna Avio radioniCA
Evidentirano
elvis
Global Moderator
Hero Member
Datum registracije: Vel 2012
Postova: 10.591
Odg: Objekt 505 - Željava
«
Odgovori #14 u:
16.11.2016., 10:50:24 »
Ovo je negdje blizu spoja tunela 1 i tunela 2, dobro mjesto za skupljače papirnatih "suvenira"
Ovo bi mogao biti pristupni hodnik do lifta prema kontrolnom "tornju", odnosno na karti oznaka 20 ili pak soba označena sa brojem 10. Ova zemlja je "probila" kroz oštećenu stranicu tunela.
Krevet na kat...u
Evidentirano
Ispis
Str: [
1
]
Gore
« natrag
naprijed »
Forum Udruge 051
»
Rijeka i okolica danas
»
Putopisi, reportaže...
»
Objekt 505 - Željava