Autor Tema: TERMOELEKTRANA VLAŠKA U DOLINI RAŠE  (Posjeta: 6035 vremena)

0 Članova i 1 Gost pregledava ovu temu.

Offline zokxy

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Datum registracije: Vel 2012
  • Postova: 26.279
  • Dont drive faster than your guardian angel can fly
    • O svemu i svačemu
TERMOELEKTRANA VLAŠKA U DOLINI RAŠE
« u: 27.07.2015., 19:30:59 »
TERMOELEKTRANA VLAŠKA U DOLINI RAŠE

Razvoj električne mreže na Labinštini počinje 1926., kada se uvode nova rudarska  postrojenja na električni pogon, a to je omogućeno izgradnjom 50 kV dalekovoda Svetvinčenat - Štalije i trafostanice 50/10 kV Štalije.
Godina 1927. označava početak elektrifikacije kućanstava Labinštine.

Te i iduće godine Krapan, Vinež, Štrmac, Štalije i Bršica povezuju se 10 kV vodovima. Godine 1926. izgrađena je Tvornica cementa u Koromačnu, a za njezinu opskrbu električnom energijom podignuta je termoelektrana. Italija je nastojala iz Labinštine izvući što veći profit pa 1931. montira 8,5 km dugu žičaru na električni pogon za prijevoz iz Cera, a u Rapcu lučko postrojenje za utovar boksita.


Labinština 30-ih godina doživljava velik industrijski procvat: osim kopanja ugljena, boksita i  proizvodnje cementa, meliorizira se dolina Raše, 1931. isušuje Čepićko jezero, grade se dva
nova naselja (Raša i Podlabin), što dovodi do povećanja potrošnje energije i posljedično do izgradnje termoelektrane Vlaška 1939. godine.
TE Vlaška, s dva turboagregata od 3,5 MV i 6,5 MV te 42 Hz, izgrađena je u dolini Raše.
Prvi rukovoditelj bio je De Sommain, a osim njega u početku su bila zaposlena četiri radnika  koja su opsluživala termoelektranu. Za svako pokretanje bilo je potrebno 1.200 kilograma nafte pa se zbog štednje stavljala u pogon dva ili tri dana svakog drugog mjeseca.
Za vrijeme Drugog svjetskog rata najprije su je oštetili partizani, ne bi li onemogućili  Nijemcima da je koriste, a potom je u veljači i ožujku 1945. godine na nju iz savezničkih aviona palo 26 bombi.

Popravak je počeo sredinom 1945. i, premda uz velike teškoće i česte kvarove, TE Vlaška je prve kilovate struje dala već 1946., s novim agregatom od 3,2 MW. Najviše je radila za ugljenokop, ali korištena je i kao dopunski izvor za potrebe Elektroprivrede. Pojačana je 1950. novim agregatom od 14,8 MW, koji je iduće godine stradao od udara groma pa je zamijenjen drugim od 6,5 MW, dobivenim iz reparacije. Pogon je ponovno obnovljen 1956. i bio je u funkciji još dvadeset godina, sve do 1976., kada je rashodovan. TE Vlaška ubrzo je došla u stanje jednako onom u kojem je bila po završetku Drugog svjetskog rata i još je jedno ruglo, pljuska slavnoj rudarskoj povijesti Labinštine.

Ruševne zgrade u vlasništvu su HEP-a, koji ih je svojedobno namjeravao srušiti, ali  je od toga odustao jer je kanio u postojećim gabaritima izgraditi skladišta. Inspekcija za zaštitu okoliša davno je rekla da ruševne građevine predstavljaju “opasnost po život i sigurnost ljudi te prometa”, a deponij opasnost za širenje požara. Okoliš je naime zatrpan svakojakim smećem. Kako izbliza izgleda ovaj nekad uzorni i velebni pogon mogli  su se uvjeriti putnici koji su išli tom cestom kada je glavna prometnica Raša - Barban bila zatvorena zbog popravka urušenog mosta.

(By Robert BURŠIĆ)


Slijedi fotogalerija ove TE u raspadu od 19.07.2015. Upozoravam one koji se ovamo žele otputiti da je bauljanje tamo opasno!  :djavo :greensmile



Pogled na ulaz i nekadašnju rampu ... Destrukcija na svakom koraku.




Lijevo iza zida postrojenja koji ide gore do nekadašnje pruge KJrapan - Štalije kojom se dopremao ugljen do luke za odvoz penje se zanimljiva kombinacija stubišta i serpentinastih rampi, još neviđen sistem do sada - barem meni. Zanimljivo!


Don't drive faster than your guardian angel can fly!

Offline zokxy

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Datum registracije: Vel 2012
  • Postova: 26.279
  • Dont drive faster than your guardian angel can fly
    • O svemu i svačemu
Odg: TERMOELEKTRANA VLAŠKA U DOLINI RAŠE
« Odgovori #1 u: 27.07.2015., 19:34:19 »






Najveća zgrada nekadašnjeg postrojenja zaista je fantastično visoka i u kasnom stadiju raspada, tako da odozgo svaki čas može doletjeti neki komad betona, ciglene ispune ili željeza ... Destrukcija je prvenstveno uzrokovana demontažom svega upotrebljivog od strane HEP-a nakon gašenja TE, te daljnjom nebrigom za taj njihov prostor.
Don't drive faster than your guardian angel can fly!

Offline zokxy

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Datum registracije: Vel 2012
  • Postova: 26.279
  • Dont drive faster than your guardian angel can fly
    • O svemu i svačemu
Odg: TERMOELEKTRANA VLAŠKA U DOLINI RAŠE
« Odgovori #2 u: 27.07.2015., 19:35:22 »





Don't drive faster than your guardian angel can fly!

Offline zokxy

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Datum registracije: Vel 2012
  • Postova: 26.279
  • Dont drive faster than your guardian angel can fly
    • O svemu i svačemu
Odg: TERMOELEKTRANA VLAŠKA U DOLINI RAŠE
« Odgovori #3 u: 27.07.2015., 19:37:09 »


Kombinacija ovakvih dubokih rupa na podu i visokih padajućih objekata zaista je za pamćenje. Opreza nikad dosta!  :301





Don't drive faster than your guardian angel can fly!

Offline zokxy

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Datum registracije: Vel 2012
  • Postova: 26.279
  • Dont drive faster than your guardian angel can fly
    • O svemu i svačemu
Odg: TERMOELEKTRANA VLAŠKA U DOLINI RAŠE
« Odgovori #4 u: 27.07.2015., 19:40:45 »




Idemo vani, tragom priče da je iza glavne zgrade u brdu izbušen tunel u koji je sklonjena najznačajnija oprema i transformatori TE te im saveznička bombardiranja nisu ništa mogla nauditi - pogled na zgrade TE




Pogled prema istoku, lijevo vidite dio nekadašnje pruge - oni stupići gore
Don't drive faster than your guardian angel can fly!

Offline zokxy

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Datum registracije: Vel 2012
  • Postova: 26.279
  • Dont drive faster than your guardian angel can fly
    • O svemu i svačemu
Odg: TERMOELEKTRANA VLAŠKA U DOLINI RAŠE
« Odgovori #5 u: 27.07.2015., 19:44:20 »


Pogled ka sjeveru konačno otkriva taj prokop ... prilično je kamufliran zelenilom u ovo doba godine, dužine je šezdesetak metara, na kraju završava okomitim oknom koje iznad sebe ima krov najgornje zgrade kompleksa (vidjet će se malo kasnije bolje), u prokop su ulazile željezničke tračnice, tako da se oprema mogla skloniti razmjerno brzo od davanja uzbune




Don't drive faster than your guardian angel can fly!

Offline zokxy

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Datum registracije: Vel 2012
  • Postova: 26.279
  • Dont drive faster than your guardian angel can fly
    • O svemu i svačemu
Odg: TERMOELEKTRANA VLAŠKA U DOLINI RAŠE
« Odgovori #6 u: 27.07.2015., 19:47:28 »






Ovo je okomito okno, koje je natkriveno krovom one najgornje zgrade, cca oko četrdesetak metara duboko ...
Don't drive faster than your guardian angel can fly!

Offline zokxy

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Datum registracije: Vel 2012
  • Postova: 26.279
  • Dont drive faster than your guardian angel can fly
    • O svemu i svačemu
Odg: TERMOELEKTRANA VLAŠKA U DOLINI RAŠE
« Odgovori #7 u: 27.07.2015., 19:49:23 »


Još su se neki pojavili na ulazu u prokop ... a ja idem van ...  :wavey






Ovo je put nekadašnje rudarske željeznice ... tračnice i pragovi su davno demontirani, ostala je tek staza
Don't drive faster than your guardian angel can fly!

Offline zokxy

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Datum registracije: Vel 2012
  • Postova: 26.279
  • Dont drive faster than your guardian angel can fly
    • O svemu i svačemu
Odg: TERMOELEKTRANA VLAŠKA U DOLINI RAŠE
« Odgovori #8 u: 27.07.2015., 19:51:53 »


Nekadašnji vijadukt nestale željeznice ... izgleda pomalo sablasno ovako ...




Pogled s njega na TE ...




Ova krajnja zgrada desno gore ispod sebe krije ono okomito okno prije poslikano odozdo ... nisam se verao do gore  :facepalm
Don't drive faster than your guardian angel can fly!

Offline zokxy

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Datum registracije: Vel 2012
  • Postova: 26.279
  • Dont drive faster than your guardian angel can fly
    • O svemu i svačemu
Odg: TERMOELEKTRANA VLAŠKA U DOLINI RAŠE
« Odgovori #9 u: 27.07.2015., 19:53:53 »


Kućica željezničara uz nekadašnju prugu ...




.. io tok pruge dalje prema Bršici i Štalijama




Pogled sa zapada na kompleks TE Vlaška u raspadu
Don't drive faster than your guardian angel can fly!

Offline zokxy

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Datum registracije: Vel 2012
  • Postova: 26.279
  • Dont drive faster than your guardian angel can fly
    • O svemu i svačemu
Odg: TERMOELEKTRANA VLAŠKA U DOLINI RAŠE
« Odgovori #10 u: 27.07.2015., 19:56:28 »


Posljednji pogled na TE Vlaška sa magistralne ceste Pula - Labin, iz daljine se destrukcija baš i ne vidi, zar ne?




I završimo ovu reportažu još ovom zgradom separacije ugljena nevezanom uz TE, ali u istom stadiju i dijagnozi - raspad sistema!

Hvala na pažnji!  :wavey
Don't drive faster than your guardian angel can fly!

Offline lappino

  • Full Member
  • ***
  • Datum registracije: Vel 2012
  • Postova: 1.215
Odg: TERMOELEKTRANA VLAŠKA U DOLINI RAŠE
« Odgovori #11 u: 28.07.2015., 12:21:17 »
Dobra reportaža, sablasno mjesto...

Offline z355ko

  • Full Member
  • ***
  • Datum registracije: Pro 2013
  • Postova: 2.121
Odg: TERMOELEKTRANA VLAŠKA U DOLINI RAŠE
« Odgovori #12 u: 28.07.2015., 13:23:03 »
postali smo reporteri : sablanog
                                    destrukcije
                                    devastacije
                                    zapuštenosti
                                    nebrige
                                    nemara
                                    ruševnosti
                                    nastavi niz
bolje biti vjetar nego list

Offline Asterix

  • Full Member
  • ***
  • Datum registracije: Vel 2012
  • Postova: 1.871
  • pćelica :D
Odg: TERMOELEKTRANA VLAŠKA U DOLINI RAŠE
« Odgovori #13 u: 28.07.2015., 14:02:11 »
postali smo reporteri : sablanog
                                    destrukcije
                                    devastacije
                                    zapuštenosti
                                    nebrige
                                    nemara
                                    ruševnosti
                                    nastavi niz

Baš sam neki dan razmišljala o sličnoj stvari i bacila oko na prošle reportaže. U biti, veliki postotak ih je o nečemo što je nekad bilo nešto a danas nije više ništa. I zato mi se još više sviđa tvoj prijedlog o gledanju suza  :palacgore

Offline elvis

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
  • Datum registracije: Vel 2012
  • Postova: 10.605
Odg: TERMOELEKTRANA VLAŠKA U DOLINI RAŠE
« Odgovori #14 u: 28.07.2015., 14:21:28 »
Slažem se sa  z355kovom opservacijom ali i opet ne vidim ništa čudnog u tome. Za obići nešto što je "propalo" generalno ti ne treba ničija dozvola. Obilazili smo "nove" objekte tj u funkciji i tamo se Zoky morao potruditi  :palacgore :999 da nabavi dozvole, dogovori termine sa odgovornima i sl.
Ruševine obično ili u pravilu nitko ne čuva i kada god se dogovorimo možemo ih obići, ne ovisimo o nikome.