Ekspedicije i istraživanja regije

Na Bijele stijene po magli!

Korisnička ocjena:  / 1
LošeNajbolje

Pickt 018

Dana 20.08.2015. nije baš bilo neko posebno atraktivno vrijeme, iako je prognoza davala šanse da će se razvedriti to se obistinilo tek po spuštanju na obalu, a izlet dvoje entuzijasta na goranski dragulj - Bijele stijene - prošao je kompletno u magluštini i u osami, nikoga osim nas dvoje nije bilo na planini! Eto reportaže o ovom usponu.

Do lokacije gdje smo ostavili auto ispod našeg cilje - Bijelih stijena - došli smo iz Rijeke preko Begovog Razdolja, te dalje šumskom cestom prateći pravac za Jasenak i Bjelolasicu. Cesta vodi iz Jasenka u Mrkopalj, a trasirana je nekadašnjom Begovom stazom (ime potječe iz turskog doba). Staza je proširena u cestu 1912-13. godine i modernizirana poslije drugog svjetskog rata, ali je zadržala staro popularno ime. Od Begovog Razdolja cesta je makadamska, i poprilično izrovana kišom i šlajsanjem debala od sječe šume. Pogotovo je zahtjevan zadnji dio, gdje se cesta prema šumskoj okretaljki odvaja od puta za Jasenak, strmo, izrovano, neprolazno za običan automobil, tako da je za uspon potreban neki manji terenac. Evo početne točke:

Pickt 012

... a da se zna koja Udruga pristupa penjanju eto i fotke za dokaz - Udruga 051!

Pickt 014

... a nedaleko okretaljke gdje smo pomarendali i pustili auto nalazi se i ovo malo i simpatično sklonište HPD Kapela ...

Pickt 015

... a na tabli na početku duuugog puta uzbrdo piše ... Bijele stijene 40 min ... Nisam skeptik, ali na planinarske minutaže se nikad ne obazirem pretjerano, bit će minuta ili sati koliko bude, ako bolja polovica ne odustane jer ne podnosi pretjerano strme uspone ... Idemo pomalo prema gore ... Lokacija koju nikad do sada nisam obišao.

Pickt 018

Parsto metara uzbrdo, uz prijekorne poglede suputnice u stilu "ovo si mi namjerno smjestio", "hebo te led, koja strmina", "Oš ti da ja odapnem ovdje" i slično ... ovdje kod ove table bila je prijelomna točka kad je odlučila uspeti se do samog kraja! A sad pročitajte podatke s table i kartu područja.

Pickt 020

Staza uzbrdo mjestimično vodi i ispod oborenih stabala, koji u ovom prirodnom rezervatu ne smiju biti uklonjena nego trule i umiru na mjestu pada ...

Pickt 023

Skrivena kamera snima unazad ... penjanje u toku! Psssst!!! Da napomenem, temperatura okoline u trenutku penjanja bila je 14 stupnjeva Celzijusa! Pravo osvježenje nakon preko trideset stupnjeva sve do pred koji dan! Bar za mene.

Pickt 024

Prizori sa strane staze za vrijeme penjanja usprkos magli bili su prekrasni.

Pickt 025

Lokalitet - škrapa - Lukovica na putu prema gore ...

Pickt 028

Još malo prizora sa strane staze ...

Pickt 029

Da, ovo je staza ... nije baš uočljiva, ali ide prema gore. Oznake su svako malo, ne može se zalutati.

Pickt 031

Ajojoj! A mi mislili da smo bar na pola puta! Kaže - još pol ure do vrha ... Odustati ili ići dalje? Naravno, ide se dalje. No kako smo već na putu ovamo vidjeli srnu i medvjeda uz put, suputnica me tjera svako malo da pjevam, vičem, pričam, samo da nas zvijeri čuju ... Ajde, činim to bez pogovora, samo da se mi uspentramo do vrha!

Pickt 032

Slijedeći putokaz - Kuća 10 minuta - oduševio nas je! Nije tako daleko. Ajde da vidimo kakva je to kuća na ovoj planini!

Pickt 033

Nedaleko ovog putokaza predivna kreacija surove prirode - stablo povijeno i vraćeno u vinkl! Tko zna što je uzrokovalo ovo ekstremno odmicanje od uobičajenog pravca rasta stabla ravno prema gore? Inače, raznoraznih stabala čudnovatih oblika ne nedostaje uz stazu!

Pickt 034

Jedna umjetnička! Mrtva priroda - suho mrtvo stablo s gomilom gljiva guba na sebi još odolijeva buri, a odvaljeni mu se vrh gubi u magli koja ne posustaje. Vidljivost se mijenja od 50 do maksimalno stotinjak metara! Šteta, ali mi ne odustajemo, iako nigdje nema ni traga nikog živog.

Pickt 035

Isto stablo slikano iz malo daljeg položaja.

Pickt 038

Prizori uz stazu ...

Pickt 039

Prva gljiva koju sam vidio nakon dugo vremena bila je ova vodom natopljena nejestiva ... ne znam vrstu, ali mi je bilo zanimljivo kako je kiša koja je polako prestajala, ali još uvijek tu i tamo propadivala i pratila nas na putu napunila klobuk gljive i kakav je to lijep prizor bio ... Fora.

Pickt 040

Yes! Tabla koja obećava ... negdje u blizini ima nešto gdje smo dobrodošli! Kad bolje pogledam, i vidi se gdje! Desni kraj fotke!

Pickt 042

I eto je! Kućica - planinarsko sklonište pače - sa najstrmijim krovom kojeg sam ikad vidio!

Pickt 044

Štoviše, planinarsko sklonište Miroslav Hirc na 1280 mnm na Bijelim stijenama! Popeli smo se poprilično od našeg auta!

Pickt 047

Vrata skloništa bila su otvorena, a evo i par prizora iz njegove tople unutrašnjosti gdje je polovina penjačke ekipe koja je promrzla potražila nekoliko minuta zasluženog odmora, a drugi član ekipe kojem je temperatura bila taman za njegove kratke rukave ogrnute jaknom nastavio je klikati fotke za svekoliko čitateljstvo.

Dakle, ovo je mjesto gdje si ekipa planinara može nešto toplo skuhati. Ima posuđa, ima i peć, drva su uokolo ...

Pickt 048

Sa zidova kuće ... Vidi se fotografija požara koji je ovo sklonište potpuno progutao. Google sve zna:

Radi planinara koji dolaze u vrijeme kad je kuća zatvorena, PD »Kapela« je u jesen 1974. sagradilo na prilazu u dolac, 1' od kuće, otvoreno pl. sklonište. Ono je na žalost izgorjelo 27. 1. 1975., ali je marom članova na istom mjestu sagrađeno 1976. novo, koje nosi ime Miroslava Hirca. Tako posjetitelji uvijek imaju osiguran smještaj. Sklonište ima 30 ležaja na kat i peć, a voda se uzima iz cisterne u dolcu ispred planinarske kuće (zaostala je od stare Hirčeve kuće).

Pickt 048a

Požar otvorenog skloništa 27.01.1975. godine povećano.

Pickt 049

Natpis koji je neki šaljivdžije ostavio na podu treće etaže priručnih ležaja u skloništu. Nije za osobe slabih živaca!

Pickt 050

Drveni asketski ležaji u tri etaže

Pickt 051

Još malo natpisa i detalja sa zidova skloništa

Pickt 053

Malo zgrijani nastavljamo dalje ... Sklonište ostaje iza nas.

Pickt 055

... da bi niti stotinjak metara dalje iza stijene na livadi - proplanku koji se otvara pred mnama primijetili i drugu kuću - planinarsku kuću Miroslav Hirc, sa podosta mjesta za odmoriti se u vidu klupica i stolova gdje se može zameziti ono što donesete sobom. Kako smo mi to obavili prije uspona, a i klupe su bile mokre, to smo ovaj put preskočili.

Pickt 056

Natpis na njoj, a ima i kućni broj - Bijele stijene, kbr 2!

Pickt 057

Ova je kuća malo prostranija, bar mi se tako čini, i ima dvije etaže.

Sa neta: PL. KUĆA NA BIJELIM STIJENAMA sagrađena je marom članova PD »Kapela« iz Zagreba 1968. na sj. rubu slikovitog ravnog dolca promjera oko 50 m, a okruženog stijenama i šumom. Ta originalno projektirana brvnara podignuta je zbog zaštite od vlage na prilično visokim stupovima. Ima dvije etaže. Donja se sastoji od oveće prostorije koja služi kao kuhinja, blagovaonica i spavaonica (s 5 ležaja). U potkrovlju je spavaonica za 10 osoba. Kuhinja je dobro opremljena posuđem, a vodom se opskrbljuje iz cisterne povrh kuće. Objekt je zatvoren, a ključ se nalazi kod HPD »Kapela« (Zagreb, Opatijski trg br. 10; radno vrijeme utorkom od 19 do 21 h). Posjet kući zasad je moguć samo uz najavu i pratitelja kojeg određuje društvo. Kuća je vrlo prikladna kao polazište na brojne kukove i vrtače među njima. Voda se uzima iz cisterne u dolcu ispred kuće (zaostala je od stare Hirčeve kuće), a WC jew iza hrpta brda, i meni je fascinantno zamisliti odlazak na njega usred noći kad vrebaju "crvene oči"!

Pl. kuća sagrađena je svega dvadesetak metara od mjesta gdje je nekoć stajala stara Hirčeva kuća.

Pickt 058

Putokaz za fonju ...

Pickt 060

... a iz magle izranja i WC ... daleko je od kuće, daleko, pogotovu po mrkloj noći!

Pickt 062

Cisterna s vodom na livadi ispred kuće ...

Pickt 063

... i nedaleko od nje mjesto za pranje.

Pickt 064

Desetak metara dalje od mjesta za pranje planinarska staza vrlo se strmo ruši kroz klanac dolje, u pravcu Mrkoplja ... prestrmo za moj pojam. Ovuda nećemo.

Pickt 065

Pogled udesno na stijene koje obrubljuju livadu i procjep klanca

Pickt 067

Uspon na lokalnu uzvisinu s južne strane (nagađam) livade ...

Pickt 077

Povratak dolje ... Ne znam kako mi prije nije upao u oko ovaj znak? Kaže - 15 min do vrha Bijelih stijena? Idemo li? Pa kad smo već stigli do tuda zašto ne? I krenusmo. Odavdje je staza krenula u brutalni uspon.

Pickt 079

Uspon koji je povremeno bio olakšan čeličnim sajlama sa strane jer je strmina poprilična!

Pickt 080

Ali su zato prizori koji se usput pružaju prekrasni. Šteta da se oblaci nisu razišli, jer bi pogled koji seže kilometrima u daljinu vjerojatno bio spektakularan. Ali mi smo se zadovoljili i igrom stijena i raslinja na cca 1300 mnm.

Pickt 081

U jednom momentu živci malo pucaju ... GRRRRRRR - kaže ona!

Pickt 082

Pickt 085

Pickt 086

Pickt 088

Još prelijepih prizora bukove šume pri vrhu stijena.

Pickt 089

Na pravom smo putu, putokaz pred samim vrhom.

Pickt 094

Hrabro se penjemo dalje, maltene četvreonoške. Gore lijepo puše, ali ne otpuhuje oblake, samo ih nanosi sve više ... Bar je kiša prestala.

Pickt 101

Ona gore komandira gdje staviti nogu da se ne poskliznem jer neće me ona nositi dolje ako mise što desi ... Hja.

Pickt 104

Vjetar puše, zahladilo, valja se bolje zagrnuti. Čak sam i ja zakopčao jaknu da me znojna ne propuhuje.

Pickt 105

Pickt 108

Na stijenama ispod vrhova raste i runolist, nisam ga nikad vidio toliko kao ovdje, sigurno preko pedesetak cvjetova!

Pickt 109

Do samih vrhova ovih stijena nismo išli. U magli koja povremeno nije davala niti desetak metara vidljivosti nisam mogao vidjeti nikakav siguran put prema gore. Vjerojatno ga ima, ali nismo ga ovaj put pronašli. Bit će i repete, pa ćemo onda tražiti, po boljem vremenu.

Pickt 111

Oproštajni pogled na vrhove Bijelih stijena i stabla ispod njih ... uslijedio je povratak strmom nizbrdicom, još teže nego penjanje gore.

Pickt 112

Jedan ljepotan sa zanimljivim korijenjem na putu prema planinarskoj kući ...

Pickt 116

I, za kraj ove reportaže, pozdrav na oproštaju sa proplankom gdje se nalazi sklonište - Dođite opet!